Mihanpostاجتماعیپیشنهاد سردبیر

نگاهی به زندگی پر زرق و برق سلطان ثروتمند برونئی + عکس

کشورهای زیادی در جهان هستند که برای مردم نا آشنا و حتی غریبه هستند، درست مانند کشور برونئی – Brunei- کشوری که در جزیره بورنئو در جنوب شرقی آسیا. پایتخت آن بندر سری بگاوان است که نام رسمی این کشور «کشور برونئی سرزمین آشتی» و این نام “برونئی” از واژه ی سانسکریت “varun” به معنی اقیانوس گرفته شده است. با میهن پست همراه باشید.

برونئی در کنار مالزی قرار گرفته‌ است و در حقیقت در گذشته به همراه دیگر بخش‌های مالزی یکی از کشورهای تحت‌الحمایه انگلیس بود. برونئی تنها بخش در مجموعه این بخش‌ها است که در سال ۱۹۶۳ ترجیح داد تحت‌الحمایه انگلیس باقی بماند و به مالزی نپیوندد.

این کشور کوچک با اکثریت مسلمان، در آسیا قرار دارد، بیش تر به دلیل نام پادشاهش و ثروت افسانه‌ای او شناخته شده‌است. جمعیت این کشور برابر با ۴۰۰ هزار نفر  و زبان رسمی آن زبان مالایی است.این کشور در سال ۱۹۸۴ استقلال یافت و به دلیل داشتن منابع فراوان نفت و گاز، یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در جهان را دارد. که البته نفت در سال ۱۹۲۹ در این کشور کشف و در سال ۱۹۸۴ حکومت سلطان حسن البولکیاه مجدداً برقرار و ادعا شده‌ است که وی ثروتمندترین مرد جهان است. وی در حال حاضر بزرگ‌ترین کلکسیون اتومبیل دنیا را در اختیار دارد که بسیاری از اتومبیل‌های موجود در آن منحصراً به سفارش وی ساخته شده‌اند.

در توضیح بیشتر باید گفت که در سده نوزدهم سلاطین برونئی بخش کوچکی از قلمرو پیشینشان را تحت حکومت داشتند. بریتانیای کبیر به جایی که به صورت بهشت دزدان دریایی درآمده بود نظم و ترتیب داد و از ۱۸۸۸ تا ۱۹۷۱ این سرزمین را همسود خود کرد.

در حوزه سیاسیت نیز سلطان که پادشاهی موروثی است با کمک شورای وزیرانی که خود انتصاب می‌کند با صدور فرمان حکومت می‌کند. هیچ حزب سیاسی وجود ندارد. حاجی حسن البولکیاه سلطان برونئی که گفته می‌شود ثروتمندترین مرد جهان است پس از استعفای پدرش در ۵ اکتبر ۱۹۶۷ جانشین وی شد.

مجلس قانون‌گذاری این کشور در سال ۲۰۰۴ برای نخستین بار پس از ۲۰ سال تشکیل شد. البته سلطان این مجلس را در سال ۲۰۰۵ ملغی کرد و مجلس جدیدی را با ۲۹ کرسی روز بعد از آن تشکیل داد. که البته قوانین این کشور برگرفته از قوانین انگلیسی است. در برخی بخش‌ها قوانین شرعی دین اسلام در دادگاه‌ها برای مسلمانان ارجحیت دارد.

و حالا سلطان نشین برونئی بابانوئل را در این کشور محدود و ممنوع کرد و برای کسانی که این قانون را نقض کنند، ۵ سال مجازات زندان در نظر گرفت.

 بد نیست بدانید که وزارت دیانت کشور جزیره ای ۴۲۰ هزار نفره برونئی ،تبریک نوئل، پوشیدن لباس بابانوئل و برگزاری جشن کریسمس را برای مسلمانان این کشور ممنوع کرد و مجازات ۵ سال زندان برای نقض کنندگان این قانون در نظر گرفت چرا که این کار به بهانه مغایرت سنت نوئل و کریسمس با فرنگ اسلامی انجام شده است.

این تصمیم بیشتر به خاطر این بود که اوایل ماه دسامبر نیز گروهی از علمای اسلامی برونئی با صدور اطلاعیه ای خطاب به مردم مسلمان برونئی هشدار دادند تقلید کورکورانه از سنت های و جشن های غیر بومی که ریشه ای در فرهنگ اسلامی ندارد(مانند کریسمس)ضررهای جبران ناپذیری به سنت ها و ایمان جامعه مسلمانان وارد می کند.

البته نکته قابل توجه اینجاست که قوانین جدید در برونئی در حالی است که این کشور یک کشور سکولار محسوب می شود. برای مثال ۱۷ سال پیش و در مراسم جشن های ملی ۵۰ سالگی سلطان برونئی مایکل جکسون خواننده مشهور آمریکایی به دعوت سلطان و با دریافت ۱۵ میلیون دلار در برونئی کنسرت برگزار کرد.

آیا می‌دانید بزرگ‌ترین کلکسیونر خودرو دنیا کیست؟ یک فرد چه تعداد خودرو را می‌تواند در یک مکان گرد آورد؟ ده، صد یا هزار دستگاه؟ چقدر؟
هفت هزار، آری این تعداد خودرو توسط سلطان حسن آل بولقیاه سلطان برونئی، گردآوری‌شده است. آن‌هم چه کلکسیونی! جدیدترین و برترین مدل‌های خودرویی جهان، حتی تعدادی از مدل‌های خاص شرکت‌های خودروسازی که فقط یک نمونه از آن ساخته شده است توسط این شخص سفارش داده شده است که می‌توان به تنها مرسدس بنز راست فرمان CLK GTR و تنها خودروی Cicero BDB Maestro و تنها بنتلی Dominator 4×۴ و تنها پورشه Carma و جگوار XJ220 پینین فارینا و شلبی SSC 1340 HP اشاره کرد. ارزش این خودروها حداقل ۷۸۹ میلیون دلار برآورد شده است.

لازم است بدانید که در کلکسیون خودرویی این فرد ۴۴۳ دستگاه بی ام دابلیو و ۵۳۷ دستگاه مرسدس‌بنز، ۲۴۴ دستگاه پورشه، ۴۵۲ دستگاه فراری، ۶۶۹ دستگاه رولزرویس، ۳۱۴ دستگاه بنتلی، ۱۳۴ دستگاه کونیخ زگ، ۲۱ عدد لامبورگینی، ۱۱۷ عدد آستون مارتین و ۴۳ دستگاه مک‌لارن و ۳۲ دستگاه آئودی و انواع اقسام خودروها از برندهای دیگر موجود است که نمی‌توانیم تک‌تک آن‌ها را نام ببریم.
البته بسیاری از این ارقام می توانند شایعه و بزرگنمایی باشند. به عنوان مثال تولید کونیخ زگ سالانه تنها ۲۰ دستگاه است. یا آستون مارتین One-77 تنها ۷۷ دستگاه تولید شده است.

این شخص تمام این خودروها را در کاخ سلطنتتی خود که به عنوان گران‌ترین و بزرگترین کاخ سلطنتی جهان است گرد آورده است. کاخ وی بسیار بزرگتر از کاخ واتیکان است و ۳۵۰ میلیون دلار صرف ساخت آن شده است. این کاخ دارای ۱۷۸۸ اتاق و ۲۵۷ حمام می باشد! در حال حاضر ثروت این شخص از ۳۰ میلیارد دلار می‌گذرد. نظر شما چیست؟ دوست داشتید به‌جای این شخص بودید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا