Mihanpostهوا فضا

ساخت بزرگترین رادیو تلسکوپ تک روزنه در جهان چین + عکس

ساخت بزرگترین رادیو تلسکوپ تک روزنه جهان ۵ سال زمان برده و اندازه آن برابر با ۳۰ زمین فوتبال است و ساخت تلسکوپ تاکنون مطابق با برنامه پیش رفته است.که در این میان ذانشمندان برخی از آخرین مراحل را هفته پیش به انجام رساندند و امیدوارند تا تلسکوپ در سپتامبر ۲۰۱۶ به بهره برداری برسد.با میهن پست همراه شوید.

بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان با قطر ۵۰۰ متر در مراحل نهایی ساخت خود قرار دارد. نام اختصاری این تلسکوپ ‘FAST’ است که از حروف ابتدایی عبارت ‘Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope’ یا “تلسکوپ کروی با دهانه ۵۰۰ متری” ساخته شده است. این تلسکوپ در یکی از استان های جنوب غرب چین قرار گرفته است.

جالب است بدانید که دیش این تلسکوپ سیگنال هایی از سراسر جهان را جمع آوری خواهد کرد. بدنه این تلسکوپ آنقدر بزرگ است که قدم زدن دور آن ۴۰ دقیقه به طول خواهد انجامید و این دیش بزرگ از ۴۵۰۰ پنل مثلثی تشکیل شده است و پنل های کناری ۱۱ متر طول دارند. حرکت این پنل ها شکل آنتن را تغییر می دهد. آنتن جدید توانایی منعکس کردن سیگنال های رادیویی از سراسر کیهان را به نقطه کانونی را دارد که گنبد دریافت کننده نیز در این محل قرار گرفته است.

البته این را فراموش نکنیم که ساخت این تلسکوپ عظیم الجثه ۱٫۲ میلیارد یوان برابر با ۱۲۴ میلیون پوند هزینه در بر داشته است و آن را به بزرگترین پروژه ستاره شناسی تاریخ چین بدل کرده است.

یکی از دانشمندان چینی این پروژه می گوید که درک طراحی تلسکوپ دشوار نیست و بسیار شبیه آنتن تلویزیون است اما در ابعادی بسیار بزرگتر. تسلسکوپ FAST می تواند با فضای دریافت زیاد خود فضای کیهانی دو برابر تلسکوپ آرسیبو را با دقت ۳ تا ۵ برابر رصد کند.  برخی از ستاره شناسان بر این عقیده اند که به زودی اکتشافات جدیدی به واسطه تکنولوژی های پیشرفته FAST صورت خواهد گرفت.  البته همه اکتشافات جدید نخواهد بود و برخی انتظار رصد ستاره های ناشناخته در کهکشان راه شیری و کهکشان های دوردست را دارند.

منبع: menteinsolita

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا