Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

تشخیص ماده تاریک با روش جدید توسط دانشمند هندی، آمریکایی ؟

تشخیص ماده تاریک با روش جدید توسط دانشمند هندی ، آمریکایی این روزها در حالی مورد توجه محافل علمی قرار گرفته است که چند ماه پیش دانشمندان بر اساس رصدهای زیادی که از عملکرد کشش گرانشی ماده تاریک مشاهده کرده و از وجود آن مطمئن هستند و توانسته‌اند میزان آن در جهان را با دقتی بهتر از یک درصد اندازه‌گیری کنند.با میهن پست همراه شوید.

تشخیص ماده تاریک با روش جدید توسط دانشمند هندی ، آمریکاییاین روزها می‌تواند به جست‌و‌جوی این پدیده فضایی مرموز که ذهن بسیاری از افراد علاقه مند به این ماده و بخصوص دانشمندان را مسغول کرده ، کمک نماید.

سوکانیا چاکرابارتی، استادیار موسسه فناوری در نیویورک مانند زمین‌شناسان که از امواج برای شناسایی ویژگی‌ها و ساختار درونی زمین بهره می‌برند، از امواج دیسک کهکشانی برای نقشه‌برداری ساختار داخلی و جرم کهکشان‌ها استفاده کرده است.

در این میان گروه تحقیقاتی او از مشاهدات طیف‌سنجی برای محاسبه سرعت سه متغیر قیفاووسی استفاده کرده و از ستارگان به عنوان معیاری برای اندازه‌گیری مسافت در کهکشان‌ها در صورت فلکی نور بهره برده‌اند.

ماده تاریک نوعی از ماده است که فرضیه موجود آن در اخترشناسی و کیهان‌شناسی ارائه شده‌است تا پدیده‌هایی را توضیح دهد که به نظر می‌رسد ناشی از وجود میزان خاصی از جرم باشند که از جرم موجود مشاهده‌شده در جهان بیشتر است. مادهٔ تاریک به طور مستقیم با استفاده از تلسکوپ قابل مشاهده نیست، مشخصاٌ مادهٔ تاریک نور یا سایر امواج الکترومغناطیسی را به میزان قابل توجهی جذب یا منتشر نمی‌کند. به بیان دیگر مادهٔ تاریک به سادگی ماده‌ای است که واکنشی نسبت به نور نشان نمی‌دهد.

Dark Matter ماده تاریک

چاکرابارتی از متغیرهای قیفاووسی برای مشخص کردن موقعیت یک ماده تاریک که بر یک کهکشان کوتوله در فاصله ۳۰۰ هزار سال نوری از زمین غلبه کرده بود، استفاده کرده و این در حالی است که دیسک کهکشان راه شیری در فاصله ۴۸ هزار سال نوری پایان می‌یابد.

چاکرابارتی در این خصوص به رسانه ها گفته : سرعت شعاعی متغیرهای قیفاووسی آخرین بخش از شواهد ماست که تاکنون به دنبال آن بوده‌ایم. وی در ادامه ‌افزود: از این گفته می‌توان نتیجه گرفت که آن‌ها جزئی از کهکشان ما نیستند و ذرات نامرئی یا همان ماده تاریک ۸۵ درصد از جرم جهان هستی را تشکیل داده‌اند که با این حال این ماده مرموز یک مشکل اساسی در علم اخترشناسی است که هنوز درک نشده است.

روش وی برای مکان یابی کهکشان‌های ماهواره‌ای تحت سلطه ماده تاریک، منجر به پدیدار شدن قواعدی در لرزه‌شناسی برای کشف بخش‌های درونی کهکشان‌ها شده است.

منبع: symmetrymagazine

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا