گوناگون

سالانه 300 هزار تن محصولات باغی در استان تولید می شود

81201016 5760504

به گزارش ایرنا، کمال الدین رشادت روز شنبه در آیین افتتاح پروژه باغ سیب پا کوتاه روستای مظفر اباد قروه گفت: 40 هزار هکتار از اراضی استان به کشت باغات اختصاص یافته است.

به گفته وی بر اساس برنامه قرار بود سالانه هزار هکتار باغ در استان ایجاد شود که این طرح برخی سال ها با موفقیت انجام شده اما در برخی سالها نیز به دلیل کمبود اعتبارات، سطح اجراء کاهش پیدا کرده است به طوری که سال گذشته 200 هکتار باغ در سطح استان احداث شد.

رشادت اظهار کرد: سه هزار و 150 هکتار باغ سیب در سطح استان وجود دارد که 850 هکتار آن به تولید سیب پا کوتاه اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: اگر این باغات درست و اصولی نگهداری شوند در تولید استان و بهبود معیشیت باغدار مستمر ثمر خواهند بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه نهال یارانه دار از محل اعتبارات بخش باغبانی به کشاورزان واگذار می شود گفت: جهاد کشاورزی برای احداث باغات تجاری کمک کرد، که هم نهال ها اصلاح شده و هم کشت آن به صورت ردیفی و تحت نظر کارشناسان کشاورزی بود.

وی گفت: برای کاشت نهال و استقرار نهال در باغ لازم است آبیاری باغ به آبیاری قطره ای تبدیل شده تا از مشکلات آبهای زیرزمینی کاسته شود و عملیات اصلاح کاشت برای تولید محصول سالم حداقل سمپاشی و استفاده مناسب از کودها اعمال شود.

رشادت گفت: به دلیل پایین بودن فرهنگ باغداری و مسائلی مانند باد و ارتفاع، کشاورزان در بعضی از مناطق نمی توانند بهره برداری اصولی داشته باشند.

وی از افتتاح 163 پروژه جهاد کشاورزی در زمینه زراعت، باغات، آبیاری تحت فشار و صنایع تبدیلی در هفته جهاد کشاورزی در استان خبر داد و افزود: برای این پروژه ها اعتباری بالغ بر 380 میلیارد ریال هزینه شده است.

رشادت گفت: این پروژه ها برای هزار و 270 نفر اشتغالزایی فراهم کرده است و هزار و 405 خانوار از نعمت این پروژه ها برخوردار خواهند شد.

حسن محمدی یکی از کشاورزان نمونه کشوری در بهره برداری احداث باغ نیز در این ایین گفت: 28 سال به صورت ویژه و تخصصی در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستم و جهاد کشاورزی در حد توان و امکانات، به خوبی عمل کرده است.

وی افزود: منطقه مظفر آباد یک منطقه فقیرنشین است که مردم و مسوولین باید توجه داشته باشند و با حمایت از مجموعه مزارع و کارگاه ها و با سرمایه گذاری، ظرفیت های قانونی را فراهم کنند.

به گفته وی توجه در بخش کشاورزی باعث تقویت روحیه انسان می شود و باید کمبود آب با اصول درست مدیریت شود تا مواد غذایی در کشور تامین شود.ک/2

7345/533

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا