گوناگون

سلامت شاهکار ریلی کشور تایید شد

به گزارش خبرنگار مهر، سعید محمد زاده ظهر یکشنبه در پایان پروژه سلامت سنجی پل ورسک در گفتگو با خبرنگاران افزود: این طرح با حضور سه تیم از متخصصین و مدرسین دانشگاه علم و صنعت تهران و کارشناسان خط و سازه های فنی و مرکز تحقیقات راه آهن انجام شد.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به قدمت پل ورسک و حجم بارهای عبوری از روی این پل گفت: جهت اطمینان علمی از ایمن بودن سازه پل ورسک برای عبور قطار و ماشین آلات ریلی، مرکز تحقیقات راه آهن ج.ا.ا با همکاری دانشگاه علم و صنعت اقدام به انجام پروژه سلامت سنجی پل ورسک کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه مسائل لرزه نگاری منطقه، مقاومت سازه پل و مسائل ژئوتکنیکی محل مورد بررسی قرار گرفته به همین منظور اکیپهایی از دانشگاه علم و صنعت به سرپرستی دکتر عطایی اقدام به نصب سنسورهای شتاب سنج و تغییر مکان سنج  در قوس میانی پل، نصب ابزارهای دقیق برای دسترسی به قوس پل و مغزه گیری از سنگ و بتن پل کردند.

وی افزود: در ادامه کار نیز  با عبور مراحل چند گانه قطار دوبله دیزل 120 تنی و دو واگن باردار 80 تنی از روی  پل اقدام به ثبت اطلاعات  و مقایسه آن با اطلاعات تئوریک قبلی سلامت فیزیکی سازه پل اعلام شده که بواقع می توان گفت که پل تاریخی و منحصر به فرد راه آهن ورسک در آزمون تحقیقاتی سلامت سنجی سربلند بیرون آمد.

یوسف گران پاشا مدیر کل راه آهن شمال نیز با اشاره به اینکه  سلامت سنجی پلها برای حصول اطمینان از ایمنی اینگونه سازه ها در حوزه نگهداری پلها در نظر گرفته می شود افزود: يكي از شاهكارهاي راه آهن كشورمان «پل تاریخی ورسك» است كه به عنوان مهمترين و مرتفع ترين پل خط آهن شمال ايران مطرح است، اين پل شهرت جهاني دارد و نام آن در تمامي آثاري كه پس از پايان جنگ جهاني دوم منتشر شد،  «پل پيروزي» ياد شده است.

به گزارش مهر، ساخت پل ورسك كه يكي از مهمترين رويدادهاي فني و مهندسي راه آهن كشور محسوب مي شود، در منطقه عباس آباد سوادكوه و روي دره ورسك، با ارتفاع 110متر از كف دره بايك دهانه قوسي به طول 66 متر و طول كلی 99 متر بنا شده است. این پل در سال 1316 ساخته شده و به لحاظ ويژگي هاي منحصر به فرد، اين پل در فهرست آثار ملي كشورمان به ثبت رسيده است.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا