Mihanpostاجتماعیپیشنهاد سردبیر

دلایل عدم افزایش قیمت مالیات سیگار

به گزارش میهن پست -ایران به عنوان یکی از فعال ترین کشورهای مبارزه با مواد مخدر و دخانی همواره مورد توجه جامعه بین الملل قرارداشته و سالانه در این راه هزینه های زیاد مالی و حتی جانی را متحمل می شود.اما با توجه به چنین موضوعی انتظار می رود که دولت مالیات استفاده از سیگار را که اساس گرایش به مواد مخدر را برای افراد جامعه میها می کند ، چند برابر کرده تا شرایط استفاده از این مخدر  درصدی – هرجند کم –  کاهش یابد.

بعد از گذشت ۶ سال مجلس دوباره موفق شد مالیات سیگار را تا سقف ۴۰ درصد افزایش دهد. روز گذشته بهزاد ولی‌زاده، کارشناس ارشد دبیر‌خانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر داد که «در قانون بودجه ۹۳، مالیات خرده‌فروشی سیگارهای تولید داخل، تولید مشارکتی و واردات به ترتیب ۲۰، ۳۰ و ۴۰ درصد افزایش یافته» اما در حالی که همچنان قیمت خرده‌فروشی سیگار در سطح شهر، همان ارقام سال ۹۲ است محمد حسین قربانی؛ رییس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس که به گفته خود در تصویب این بخش از قانون نقش موثری داشته در گفت‌وگو با «اعتماد» احتمال می‌دهد که قانون بودجه در بخش افزایش مالیات سیگار هنوز به شرکت دخانیات و وزارت صنعت، معدن، تجارت ابلاغ نشده باشد.

اما حتی همین افزایش قیمت که فعلا در حد کلمات روی کاغذ است و هنوز خبری از اجرای آن نیست و همزمانی آن با شعار ۲۰۱۴ سازمان بهداشت جهانی درباره افزایش مالیات سیگار به عنوان راهکار موثر در کاهش مصرف دخانیات موجبات خوشحالی متولیان سلامت را درپی داشته است. چرا که به زعم کارشناسان وزارت بهداشت، کاهش مصرف دخانیات و تعداد مصرف‌کنندگان، می‌تواند تاثیر چشمگیری در تنزل بار بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات که ارقامی معادل افزایش اعتبارات وزارت بهداشت را به دست می‌دهد ایجاد کند. کاهشی که شاید بتواند گوشه‌یی از بدحسابی‌های شرکت‌های دخانی در تادیه سهم وزارت بهداشت از مالیات سیگار را جبران کند.

ایران به صدر فهرست مصرف‌ دخانیات می‌رود
سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد که طی ۴۰ سال آینده، سه کشور مصر، ایران و پاکستان درصدر کشورهای مصرف‌کننده دخانیات جهان قرار خواهند گرفت. با نگاهی به جدول میزان مالیات بر خرده فروشی سیگار در ۲۲ کشور منطقه مدیترانه شرقی می‌توان بر پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی درباره آتیه ایران صحه گذاشت چنانکه در این جدول، افغانستان با دو درصد، عراق با ۴ درصد، سومالی با ۷ درصد و ایران با ۱۷ درصد مالیات بر قیمت خرده فروشی سیگار در رتبه‌های نخست نادیده گرفتن الزام افزایش قیمت سیگار قرار دارند در حالی که مصر با افزایش ۷۳ درصدی و پاکستان با افزایش ۶۰ درصدی مالیات بر قیمت خرده فروشی سیگار ممکن است بتوانند در سال‌های آتی از این پیش بینی فاصله بگیرند.

در حالی که سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده که افزایش ۱۰ درصدی قیمت دخانیات در هر سال می‌تواند کاهش ۴ الی ۵ درصدی تعداد سیگاری‌ها را درپی داشته باشد، طی سال‌های گذشته در ایران این توصیه نادیده گرفته شد چنانکه صرفا در سال ۹۱ و به علت افزایش قیمت ارز، قیمت محصولات دخانی افزایش یافت اما سال ۹۲ به قیمت پیشین بازگشت و طی سال‌های پیش از آن هم افزایش کمتر از ۱۰ درصد اعتراض فعالان مبارزه با دخانیات را به دنبال داشت.

علت توقف افزایش قیمت سیگار را شاید فقط باید در وابستگی صنعت دخانیات به دولت طی سال‌های گذشته جست‌وجو کرد چرا که به زعم سید حسن معین شیرازی؛رییس هیات‌مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات ایرانی‌ها روزانه ۳۰میلیارد تومان سیگار دود می‌کنند که حتی با صرفنظر کردن از هزینه درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات، یک برآورد بسیار ساده نشان از سود سرشاری دارد که بر اثر مصرف سالانه سیگار به جیب صنعت دخانیات روانه می‌شود.

اصرار دولت‌های گذشته بر دولتی بودن صنعت دخانیات مخالفت با انتشار شعارهای گزنده‌تر و پرتاثیرتر بر پاکت‌های سیگار و حذف کمک‌های یارانه‌یی به مراکز ترک‌ سیگار باید در ادامه فهرست علل توقف افزایش قیمت سیگار قرار بگیرد که به هر حال و با وجود تکذیب مسوولان وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس، پای دولت‌های پیشین در سناریوی افزایش مصرف دخانیات به میان کشیده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا