گوناگون

سود دخانیات به جای وزارت بهداشت به جیب مافیا سرازیر شده

سلامت نیوز: وزير بهداشت در پيام خود مي‌گويد كه از سال 85 و پس از تصويب قانون جامع كنترل استعمال دخانيات تا سال گذشته، فقط 20 درصد از مجموع ماليات تعيين شده براي دخانيات به حساب وزارت بهداشت واريز شده است. نقش مجلس در اين جريان و وصول نشدن سهم وزارت بهداشت از ماليات سيگار چه بوده است؟

گفت‌وگوي «اعتماد» با محمدحسين قرباني، رييس فراكسيون مبارزه با دخانيات مجلس را میخوانید:
‌ نقش مجلس، قانونگذاري است و سهم وزارت بهداشت از ماليات سيگار را هم مشخص كرده و بايد مجموعه وزارت بهداشت و شخص وزير قدرت چانه‌زني با دولت را بالا ببرند و سهم شان را بگيرند.
‌ وزير بهداشت هم وزراي قبلي را خطاب قرار داده؟

‌ به هر حال در سال‌هاي گذشته هم همين ميزان ماليات براي سيگار در نظر گرفته شده بود و قوانين بودجه تصريح مي‌كرد كه بالاترين سهم از ماليات سيگار حدود 75 درصد به وزارت بهداشت تخصيص داده شد. اما وزراي بهداشت وقت بايد براي استيفاي اين حق تلاش مي‌كردند. اگر آقايان نتوانستند اين حق را بگيرند يا كمتر از آنچه كه بايد، گرفتند، ديگر به مجلس ربطي ندارد. مجلس وظيفه قانونگذاري خودش را به دقت و درستي انجام داده.
‌ امسال در قانون بودجه ماليات قابل توجهي براي قيمت خرده فروشي سيگار در نظر گرفته شده اما اين قانون بايد از ابتداي امسال اجرا مي‌شد و هنوز با گذشت 3 ماه از سال اثري از اجراي قانون بودجه در حوزه دخانيات نمي‌بينيم. حتي سال 91 به علت افزايش قيمت ارز شاهد گران شدن سيگار بوديم كه در سال 92، سيگار ارزان شد و اكنون هم با همان قيمت ارزان و بدون تغيير فروخته مي‌شود.
‌ ما خوشحاليم كه فهميديم مي‌شود بودجه را به موقع تقديم مجلس كرد. خوشبختانه تمام مصوبات و بندها و رديف‌هاي پيشنهادي دولت هم در بودجه 93 تصويب شد و اين اتفاق، اوج همكاري دولت و مجلس است. اما فكر مي‌كنم دولت هنوز قانون ماليات 93 را ابلاغ نكرده كه اين افزايش قيمت هم اجرا شود.

‌ صنعت دخانيات كه خصوصي شده. قانون ماليات به كدام نهاد بايد ابلاغ شود؟
‌ به هر حال يك بخش حاكميتي در شركت دخانيات مستقر است و اين شركت بايد زيرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعاليت كند. به هر حال اين شركت بايد ماليات مصوب را پرداخت كند و مجلس هم بر اين روند نظارت خواهد داشت و مصمم هستيم كه در صورت تكرار تراژدي سال‌هاي گذشته، با خاطيان برخورد كنيم.

‌ چرا سال‌هاي گذشته مجلس نظارت و برخورد نكرد؟
‌ مجلس نهم براي اين كار، بيشتر مصمم است.
‌ شما در اظهارات‌تان از مصرف سالانه 65 ميليارد نخ سيگار ابراز نگراني مي‌كنيد در حالي كه وزارت بهداشت به استناد اعلام پژوهشكده آمار مي‌گويد كه سالانه در كشور حدود 50 ميليارد نخ سيگار مصرف مي‌شود.
‌ آمار ما دقيق‌تر است.

‌ از ميزان سود صنعت دخانيات چه برآوردي داريد؟
‌ رقم دقيقي در دست ندارم اما متاسفانه در اثر بي‌تدبيري‌ها و نبود مديريت صحيح، درصد عمده‌يي از سود دخانيات به جيب دلال‌ها و مافياي فعال در قاچاق سرازير شده است.
‌ فكر مي‌كنيد دولت دهم كه موانع زيادي در مسير اجراي قانون كنترل استعمال دخانيات ايجاد كرد، موافق توسعه مصرف دخانيات بود؟
من با چنين فركانسي برخورد نكردم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا