گوناگون

سکوی فاز ١٥ پارس جنوبی ماه آینده درخلیج فارس نصب می شود

81169939 5706000

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت نفت وگاز پارس روز دوشنبه افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته از سوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، عملیات بارگیری و نصب سکوی فاز ١٥ تا ماه آینده به پایان می رسد و برای این منظور هم اکنون شناور ابوذر ١١٠ آماده حرکت به سمت بندرعباس برای بارگیری این سکو است.

سکوی فاز ١٥ پارس جنوبی با چهار طبقه درشرکت صنایع فراساحل (صف) دربندرعباس ساخته شده و وزن آن به همراه متعلقاتش حدود سه هزار و ٧٠٠ تن است.

براساس این گزارش، هم اکنون سکوی دو هزار700 تنی فاز ١٦ پارس جنوبی توسط شناور شهید تندگویان نیز در حال نصب در فاصله ١١٥ کیلومتری ساحل عسلویه است.

طبق طراحی های صورت گرفته، تولید و فرآوری اولیه گاز ترش استحصالی از ١٢ حلقه چاه فاز ١٦ مشترک پارس جنوبی توسط سکوی این فاز انجام و به وسیله خطوط لوله زیر دریایی به پالایشگاه های واقع در بخش خشکی عسلویه منتقل خواهد شد.

در مراحل ساخت و اجرای این سازه بزرگ فراتر از ٣٨ هزار قطر اینچ عملیات لوله کشی صنعتی، کیلومترها کابل کشی برق و ابزار دقیق و نصب بسیاری از تجهیزات پیشرفته انجام شده که همه کارهای اجرایی آن با نظارت کارشناسان شرکت نفت و گاز پارس بوده است.

پیش از این پایه سکوی دریایی (جکت) و سایر متعلقات این بخش از میدان نظیر سازه مشعل و سه پایه های ارتباطی توسط شرکت سازنده به موقعیت نصب ارسال شده است.

مراحل ساخت تجهیزات و تاسیسات دریایی فاز ١٦ پارس جنوبی اواخر سال ١٣٨٥ در قالب قراردادی به شرکت ایزوایکو واگذار شده بود.

در فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی برای نخستین بار ساخت و نصب ٤٥ هزار تن سازه های فلزی، دو هزار و ٥٠٠ کیلومتر کابل کشی برق و دو هزار کیلومتر کابل گذاری ابزار دقیق در محوطه ١٦٠ هکتاری پالایشگاه با تلاش متخصصان ایران اجرا شده است.

مراحل مهندسی پایه، تفصیلی و تکمیلی طرح توسعه فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی با همکاری مهندسان و متخصصان ایرانی اجرا شده و تاکنون بیش از ١٥ هزار مدرک مهندسی تفصیلی و ٣٠ هزار مدرک مهندسی تکمیلی در بخش پالایشگاهی مطابق با معتبرترین استانداردهای بین المللی منتشر شده است.

فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه میلیون متر مکعب گاز طبیعی ، روزانه هزار بشکه میعانات گازی ، سالانه ٥٠ میلیون تن گاز مایع LPG (پروپان و بوتان)، سالانه یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و روزانه تن گوگرد در دستور کار وزارت نفت قرار دارد. ک/1

539 ** شبس 1551



: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا