Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

سیارک ۲۰۱۳ TX68و جزئیات عبور آن از کنار زمین ؟

سیارک ۲۰۱۳ TX68 و جزئیات عبور آن از کنار زمین در روز ۵ مارس ۲۰۱۶ و مصادف با ۱۵ اسفند ۹۴  در حالی لز کنار زمین عبور خواهد کرد که ستاره شناسان اطمینان می دهند که این سیارک به زمین برخورد نخواهد کرد اما نمی توانند دقیقا بگویند از چه فاصله ای از کنار زمین عبور خواهد نمود. این فاصله ممکن است ۱۷ هزار کیلومتر یا ۱۴ میلیون کیلومتر باشد.با میهن پست همراه شوید.

سیارک ۲۰۱۳ TX68 که اندازه ی آن به بزرگی یک زمین بسکتبال است ماه آینده از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد، این در حالیست که دانشمندان نمی‌دانند میزان این نزدیکی چقدر خواهد بود اما تصور می‌شود از قطر ۳۰ متری برخوردار باشد، در روز پنجم مارس (۱۵ اسفند) از کنار زمین گذر خواهد کرد این در حالی است که سیارک ۲۰۱۳ TX68 دو سال پیش نیز از فاصله دو میلیون کیلومتری زمین عبور کرد.

کارشناسان ناسا می گویند: این سنگ آسمانی می‌تواند فاصله‌ای در حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر (کمتر از پنج درصد فاصله زمین تا ماه) یا ۱۴٫۵ میلیون کیلومتر با زمین داشته باشد. این تفاوت فاصله به دلیل طیف گسترده‌ای از مدارهای ممکنی است که این جسم خواهد داشت.

تصویر عبور سیارک 2013 TX68 از کنار زمین توسط ناسا
تصویر عبور سیارک ۲۰۱۳ TX68 از کنار زمین توسط ناسا

اگرچه خطری از سوی ۲۰۱۳ TX68 که نخستین بار در اکتبر ۲۰۱۳ شناسایی شده بود، زمین را تهدید نمی‌کند. همچنین در مواجهات بعدی زمین با این سیارک در سال‌ ۲۰۱۷، احتمال برخورد با آن حدود یک در ۲۵۰ میلیون و در سال‌های ۲۰۴۶ و ۲۰۹۷ حتی کمتر خواهد بود.

به تصور دانشمندان، سیارکی که در آسمان شهر چلیابینسک روسیه منفجر و باعث آسیب ساختمان‌ها و مجروح شدن بیش از ۱۰۰۰ نفر شده بود، حدود ۲۰ متر مساحت داشت. در صورت برخورد ۲۰۱۳ TX68 با زمین، احتمالا با انرژی دو برابر بیشتر از رویداد چلیابینسک در هوا منفجر خواهد شد.

منبع: nasa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا