Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

سیاه چاله های فضایی منشاء تولد اجرام آسمانی غول پیکرند ؟

سیاه چاله های فضایی اگر چه هنوز برای بشر کاملا ناشناخته و دست نیافتنی هستند اما گروهی از ستاره شناسان در ایتالیا شواهدی را یافتند مبنی بر اینکه اجرام آسمانی غول پیکر که هزاران تا میلیون ها بار بزرگتر از خورشید هستند، از نوع خاصی از دانه سیاه چاله ای تشکیل شده اند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

سیاه چاله های فضایی از آن جهت منشاء تولد اجرام آسمانی غول پیکر هستند که این دانه ها به طور مستقیم از فروپاشی ابرهای گازی غول پیکر تشکیل شده و از هیچ مرحله میانی مانند انفجار یک ستاره پدید نیامدند. سیاه چاله‌هایی که در مرکز کهکشان راه شیری کشف شدند فوق العاده بزرگ هستند، چرا که آنها در یک مکان بزرگ بوجود آمدند.

البته در خصوص تایید این که سیاه چاله های فضایی منشاء تولد اجرام آسمانی غول پیکر هستند نیز از آن جهت تردید وجود دارد که ما هنوز اطلاعات زیادی در مورد سیاه چاله ها فضایی نداشته و دانشمندان فقط نظریه‌هایی را در مورد چگونگی تشکیل اجرام آسمانی غول پیکر را ارائه کرده اند.

سیاه چاله های فضایی
اجرام آسمانی غول پیکر

در این میان یکی از این نظریه ها نشان می دهد که منشاء تولد اجرام آسمانی غول پیکر نتیجه ادغام چند سیاه چاله کوچکتر هستند و یکی دیگر از این نظریه می گوید که این سیاه چاله های عظیم مواد بیشتری همچون گاز و گرد و خاک از محیط اطراف خود را بلعیده و دانشمندان بر این باورند که برخی از بزرگترین سیاه چاله‌ها در یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ تشکیل شده‌اند.

به گفته یکی از محققان این پژوهش، این فرضیه ها نشان می‌دهد که روند رشد این سیاه چاله های عظیم بجای اینکه در ابتدا کوچک باشند و سپس رشد کنند، از ابتدا بزرگ بوده و سپس در نرخ طبیعی خود رشد کرده اند.

البته این موضوع که سیاه چاله های فضایی منشاء تولد اجرام آسمانی غول پیکر هستند توسط اخترشناسان در رصدخانه اشعه ایکس چاندرا و تلسکوپ فضایی اسپیتزر ورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و داداهای آن با آزمایش های مختلفی بدست آورده اند.

منبع: NASA

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا