گوناگون

سینمایی‌ها سفره «عصرانه ایرانی» را در کنار لیلا حاتمی پهن کردند

به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز گذشته (دوشنبه 29 اردیبهشت) مراسم «عصرانه ایرانی» در بازار کن با حضور چشمگیر مهمانان خارجی و چهره های ایرانی برگزار شد. در این مراسم که با همت سازمان سینمایی ایران در بازار کن برگزار شد چهره هایی از ملیت های مختلف حضور داشتند و از این مراسم استقبال کردند.

طی برنامه ریزی های قبلی لیلا حاتمی بازیگر سینمای ایران و داور بخش اصلی مسابقه شصت و هفتمین جشنواره کن در چتر سینمای ایران حضور پیدا کرد و با مهمانان خارجی و ایرانی به گفتگو پرداخت.

قرار بود که عباس کیارستمی کارگردان بین المللی سینمای ایران نیز حاتمی را در این مراسم همراهی کند، اما این اتفاق نیفتاد و او از حضور در مراسم «عصرانه ایرانی» در بازار کن بازماند.

 در این مراسم مهمان های خارجی و اهالی بازار کن از چتر سینمای ایران بازدید کردند و در مورد فرهنگ ایرانی و فیلم های سینمای ایران با کارگردانان سینما و چهره های ایرانی به گفتگو پرداختند.   

عصرانه ایرانی نان و پنیر و سبزی بود و سینماگران ایرانی با این طعام میزبان خارجی ها بودند.

سیف الله صمدیان، بهروز افخمی، علی معلم، غلامرضا موسوی، محمود گبرلو، مرجان شیر محمدی، مصطفی کیایی، رضا درمیشیان،فاطمه معتمد آریا ، کیوان کثیریان و تعدادی از کارکنان غرفه سینمای ایران در بازار کن حضور داشتد و از مهمانان خارجی به گرمی استقبال کردند.  

این مراسم ساعت چهار بعد از ظهر به وقت محلی برگزار شد.

شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن این روزها در کشور فرانسه در حال برگزاری است.

روایت یک منتقد ایرانی از اتفاق دیروز

كن – فرانسه – زهرا مشتاق

جشن نان و پنير سينماى ايران برگزار شد.

قرارمان يادت نرود. دوشنبه، ساعت چهار، غرفه ايران

امروز دوشنبه بود. كن امروز آفتابى نبود و از صبح باد يك ريز وزيده و باران نم نم باريده بود. از بالا مى شد شهر را چترپوش ديد.

هنوز هيچ كس نمى دانست آيا نان و پنير و سبزى ها رسيده است يا ميان تاخير احتمالى هواپيما دير خواهد رسيد. اتاق هاى تو به توى سينماى ايران يك عالمه مهمان داشت و جاى سوزن انداختن هم نبود. همه پيش از هر چيز سراغ چاى ايرانى را مى گيرند. آن هم چاى لاهيجان.

سينى سبز پوش هم از راه مى رسد. نان لواش با پنير و سبزى تازه. آب انار تازه با هندوانه و گيلاس و موز و هلو و گلابى. كوفته هاى كوچك و لقمه هاى كوچك با نان و گوشت و اسفناج. مهمان ها زيادتر شده اند. آقاى گبرلو با دوربين محمود كريمى براى برنامه «هفت» تند تند مصاحبه مى گيرند.

غرفه مركز گسترش سينماى مستند و تجربى، فارابى، رسانه ها و …. در يك جمله، انگار تمام سينماى ايران يك جا اينجا جمع شده اند. اينجا چتر دوستى سينماى ايران گويا بر تمام سينما گشوده شده است.

صداى كف زدن هاى ممتد اتاق هاى سپيد رنگ را فرامى گيرد. همه از جا برمى خيزند و صداى دست ها بيشتر و بيشتر مى شود. همه به افتخار ليلا حاتمى دست مى زنند. يك باره چتر سينماى ايران نور باران مى شود. دوربين ها و ميكرفن‌ها از هر سمت به سينماى ايران و ليلا حاتمى گرفته مى شود.

دوربين «هفت» ليلا را گير مى اندازد و مصاحبه طولانى مى شود. مهمان ها سرگرم غذاهاى ايرانى و ميوه هاى نوبرانه هستند. نان و پنير و سبزى در كنار هندوانه از همه بيشتر طرف دار دارد.
باز صداى دست شنيده مى شود. اين بار بانوى ديگرى از سينماى ايران قدم به چتر گشوده مى گذارد. فاطمه معتمدآريا. دوربين‌ها باز چرخ مى‌خورد. اينجا و امشب دوربين‌هاى عكاسى بسيار و دوربين هاى فيلمبردارى بيشتر، تصاويرى براى يادگارى در خود ثبت كردند.

اينجا در اين اتاق هاى تو به تو كه هر جايش از عكس و پوستر نشان و يادى از ايران داشت؛ اگر شما نبوديد، ياد سبزتان بود و دوستانى از تمام سينما. بهروز افخمى، مرجان شيرمحمدى، مصطفا كيايى، نرگس آبيار، امير اسفنديارى، غلام رضا موسوى، كيوان كثيريان، على معلم، كاميار محسنين، وحيد اسفنديارى، آرش امينى، مژگان اسكويى، سيف الله صمديان، محمود گبرلو، رضا درميشيان، نگين موسوى، ميثم معراجى، شيرين نادرى، مرتضا رزاق كريمى و …..

خدا كند كسى از قلم نيفتاده باشد. سينماى ايران بود و يك عالمه مهمان. جاى همه شما سبز. ما بوديم و جاى شما روى ماه سينماى ايران را بوسيديم.

اينجا امشب از «خط ويژه» گذشتيم و به «شيار ١٤٣» رسيديم و گذاشتيم «آذر و پرويز و شهدخت و ديگران» كنار «سيزده»، «رستاخيز»ى به پا كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا