گوناگون

شاخص هوای پاک اصفهان با توقف مازوت در دو نیروگاه از 8 درصد به 25 درصد رسید

به گزارش خبرنگار مهر، رسول زرگرپور ظهر چهارشنبه در آئین افتتاح رسمی تولید و توزیع بنزین یورو 4 در پالایشگاه اصفهان اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که 70 درصد آلودگی هوای اصفهان از تردد خودروها، 18 درصد به دلیل سوخت مازوت در دو نیروگاه شهید منتظری و اسلام آباد در استان اصفهان و 10 تا 12 درصد آلودگی ها به صنعت بر می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه بدنبال اقدام جسورانه قوه قضائیه و محیط زیست از به کارگیری سوخت مازوت در این دو نیروگاه جلوگیری و از شش ماه پیش این واحد سوخت در دو نیروگاه پلمپ شد، ادامه داد: بسیار تلاش کردیم که مازوت را به گاز تبدیل کنیم اما به خاطر محدودیت های که وجود داشته تاکنون موفق به این امر نشدیم.

استاندار اصفهان با اعلام اینکه وضعیت آلودگی هوای اصفهان آنچنان بحرانی بود که در برخی از نقاط میزان آلودگی بیشتر از تهران بود و اکنون با برداشت سه گام در جهت هوای پاک اصفهان تلاش کردیم، اعلام داشت: سه برنامه مدیریت بحران، محیط زیست و آمایش سرزمینی و انجام تحقیقات و پروژه های علمی با کارشناسانی از دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان برای حل مشکل آلودگی هوای اصفهان اقدام کردیم.

زرگرپور گفت: قرار شد این برنامه در هشت شهرستان اجرا شود و برای آن هشت محور تعیین شد و 30 ارگان مختلف نیز در این راستا مشخص شدند که فاز اول برنامه تا پایان سال 94 به اتمام می‌رسد که 56 درصد ماهیت پیشگیری و 46 درصد ماهیت کنترلی داشته است.

وی با بیان اینکه اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است، خاطرنشان کرد: 9 هزار واحد صنعتی در شش درصد از خاک استان در نامناسب‌ترین مکان متراکم شده‌اند که این تراکم باعث افزایش آلودگی می‌شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه پتانسیل‌های بسیاری برای افزایش آلودگی هوای استان وجود دارد، افزود: 900 هزار خودرو و 500 هزار موتورسیکلت در اصفهان وجود دارد که هر موتورسیکلت 10 برابر خودرو باعث آلودگی هوا می‌شود.
‏‏‏

وی تولید و توزیع بنزین و گازوئیل یورو 4 را که وعده تحقق آن از اول مهر بود و به دلیل مشکلات پالایشگاه نفت از دیروز این اقدام انجام گرفت را گامی مهم در جهت رفع آلودگی هوای استان اصفهان اعلام کرد و بیان داشت: در بنزین یورو 4 میزان گوگرد کاهش می‌یابد و  آلودگی شهر را نیز یک سوم کاهش می‌دهد، بنابراین باید وضعیت هوای اصفهان نسبت به سالهای گذشته پاک‌تر باشد.

زرگرپور به هدفمند کردن عوارض آلایندگی اشاره و تصریح کرد: 75 تا 80 میلیارد تومان عوارض آلایندگی دریافت و به شهرداری‌ها پرداخت شد اما شهرداریها در فعالیت‌های دیگر از آن استفاده کردند.

وی گفت: تکمیل پروژه قطار شهری یکی دیگر از راهکارهای آلودگی هوای اصفهان است که پس از توقف سه ساله در حال حاضر با قوت در حال پیگیری است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه استانداری با همکاری محیط زیست آن چه را برای بهبود وضعیت هوا مناسب باشد پیگیری می کند، اعلام داشت: امیدوارم روزی برسد که اصفهان پاک ترین شهر ایران باشد و این امر خیلی دور نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا