گوناگون

شروط یونسکو برای ثبت بیستون را عملیاتی کنیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: تملک شهرک الزهرا بیستون جزء تعهدات ایران به یونسکو است.

مهندس علی فعله گری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، درباره وضعیت ساماندهی مجموعه ثبت جهانی شده بیستون، اظهارکرد: مجموعه تاریخی و ثبت جهانی شده بیستون نه تنها برای استان کرمانشاه بلکه برای کل ایران زمین مجموعه ای کم نظیر و بسیار حائز اهمیت قلمداد می شود.

وی ادامه داد: ساماندهی بیستون یک کار بزرگ و پروژه ای چندین ساله است که با دقت فراوان زیر نظر برجسته ترین کارشناسان و باستان شناسان ایرانی و خارجی صورت می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: از آنجایی که مجموعه تاریخی باستانی بیستون مهمترین مجموعه گردشگری استان کرمانشاه به شمار می آید، نیازمند توجه ویژه و دوچندان است.

فعله گری تصریح کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در بحث ساماندهی مجموعه ثبت جهانی شده بیستون وجود دارد، بحث تملک شهرک الزهرا است.

وی افزود: با توجه به اینکه عمده تعهدات مجموعه میراث فرهنگی و دولت در این محوطه تاریخی با سازمان جهانی یونسکو است، بنابراین حساسیت موضوع دو چندان است و لازم است شرایط را برای تحقق تعهدات فراهم کنیم که خطری موجودیت ثبت جهانی این اثر را تهدید نکند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در این مجموعه یک شهرک به نام الزهرا وجود دارد که باید طبق طرح جامع ساماندهی محدوده تاریخی بیستون، آزادسازی شده و به این محوطه جهانی افزوده شود.

فعله گری تملک این شهرک را جزء تعهدات کشور به سازمان جهانی یونسکو اعلام و تاکید کرد: به تأخیر انداختن این مسأله شرایط مجموعه جهانی بیستون را به مخاطره خواهد انداخت.

مجموعه تاریخی بیستون هشتمین اثر ثبت جهانی شده جمهوری اسلامی ایران است.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا