گوناگون

شناسایی 342 مبتلا به ایدز در آذربایجان‌غربی

کارشناس برنامه‌ی ایدز علوم پزشکی آذربایجان‌غربی از شیوع ایدز در گروه سنی 25 تا 34سال خبر داد و گفت: مردان بیش از زنان به ایدز مبتلا می‌شوند.

دکتر «حسین خسروی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌غربی، با بیان اینکه ایدز، بیماری رفتاری است که ناشی از ورود ویروس نقص ایمنی انسان، ویروس(اچ.آی.وی) انجام می‌شود، اظهار کرد: شیوع ایدز در استان 1/0 به ازای 1000 نفر جمعیت است و شمار مبتلایان به ایدز و اچ.آی.وی در استان تا ابتدای تیرماه 342 نفر شناسایی شد.

وی افزود: از این تعداد 92.2 درصد مردان و8.7 درصد زنان به ویروس ایدز و اچ.آی.وی مبتلا هستند که این نشان‌دهنده‌ی آمار زیاد در میان مردان استان بوده و زنگ هشداری برای جامعه است.

دکتر خسروی با هشدار جدی به خانواده‌ها در زمینه‌ی افزایش شمار مبتلایان به این بیماری در بین رده‌های سنی جوانان یادآور شد: آمار مبتلایان به این بیماری در میان گروه سنی 25 تا 34 سال در هر دو جنس است.

وی شایع‌ترین راه‌های انتقال این بیماری در استان را تماس جنسی محافظت نشده، استفاده مشترک از وسایل تیز و برنده، استفاده از سرنگ مشترک در میان معتادان تزریقی و انتقال از طریق مادر آلوده به ویروس اچ.آی.وی به جنین برشمرد.

وی خاطرنشان کرد:علل ابتلا به اچ.آی.وی در میان مبتلایان بترتیب، تزریق با وسایل مشترک در بین مصرف‌کنندگان مواد با 73.8 درصد، رابطه‌ی جنسی غیر ایمن با 9.8 درصد، دریافت خون و فرآورده‌های خونی با 1.5 درصد و انتقال از مادر به کودک 0.3 درصد است و راه انتقال در 15.5 درصد از این افراد نامشخص بوده است.

کارشناس برنامه‌ی ایدز علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با تأکید بر ضرورت نقش آموزش و اطلاع‌رسانی صحیح در پیشگیری از این بیماری خاطرنشان کرد: آموزش واطلاع‌رسانی ایدز بعنوان نخستین و مهم‌ترین استراتژی برنامه استراتژیک پیشگیری وکنترل ایدز و اچ.آی.وی با اجرای برنامه‌های آموزشی در سطح مدارس، موسسات آموزش عالی، ادارات، کارخانجات و از طریق رسانه‌های جمعی(رادیو،تلویزیون ومطبوعات) برای عموم جامعه است و بی‌تردید هرچه میزان آگاهی عموم جامعه در زمینه‌ی راه‌های پیشگیری و ابتلا به این بیماری بیشتر باشد کنترل بیماری موفق‌تر است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا