گوناگون

شهردار: زاهدان رتبه دوم توسعه شهرنشینی کشور را دارد

شهردار زاهدان گفت: علی‌رغم قرار گرفتن شهر زاهدان در زمره ی کلانشهرهای کشور، شهرداری این شهر با داشتن رتبه 11 و به دلیل وجود برخی شرایط خاص با انواع مشکلات از جمله مشکلات حاشیه‌نشینی، ترافیکی، بهداشتی و پایین بودن کیفیت محیط شهری روبرو است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه سیستان‌وبلوچستان، سیدمسلم سیدالحسینی موضوع بودجه شهرداری و سرانه‌ی درآمدی آن را به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم در مسیر توسعه دانست و افزود: بودجه‌ی شهرداری در سال 92 مبلغ 66 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با جمعیت شهری آن که بالغ بر 70 هزار نفر تخمین زده شده است باعث ایجاد نارسائی‌های زیادی در حوزه ی شهری است.

وی عدم وجود هدفگذاری و سیاست‌های مشخص در برنامه ها را از دلایل تنزل کیفیت محیط شهری دانست و گفت: فقدان سیاستگذاری شهری، عدم وجود یک الگوی توسعه ی مناسب شهری برای زاهدان و نبودن برنامه‌ی مدون توسعه که متناسب با نیازهای فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی زاهدان است از یک طرف و از طرف دیگر اقدامات مجموعه‌ی دستگاه‌های مجری باعث این امر شده است.

وی بیان کرد: حجم انبوه مشکلات اثرات هم‌افزایی دارد و مشکلات جدیدی را به وجود می‌آورد لذا باید با یک رویکرد مسئله شناسی به این موضوع نگاه شود.

شهردار زاهدان سرعت شتابان شهرنشینی و رشد بی‌رویه‌ی افقی شهر را دو عامل مهم در بروز مشکلات زاهدان ذکر کرد و گفت: رشد کمی و توسعه‌ی افقی و توسعه‌ی بی‌رویه‌ی کالبدی شهر باعث افزایش هزینه‌های شهری و خدمات‌رسانی شده است و سایر دستگاه‌های خدمات رسانی را با مشکلات زیادی روبرو ساخته است، به طوری که 16درصد از ساختمان‌های زاهدان به صورت یک طبقه هستند و این نشان از رشد لجام گسیخته‌ی شهر به صورت افقی دارد که باید حتماً این توسعه‌ی بی‌رویه را مهار کنیم لذا رویکرد ما در این رابطه اتخاذ رویکرد شهر فشرده است یعنی باید رشد عمودی شهر را ارتقا دهیم در این صورت می‌توان هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وی اظهار کرد: سرعت شهرنشینی در زاهدان بسیار بالا بوده به طوری که این شهر با توجه به فاصله‌ی بسیار زیادی که از مرکز کشور دارد بعد از کرج که در کنار پایتخت قرار گرفته رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داده است که مشکلات زیادی را در زمینه‌های مختلف در پی داشته است. در واقع مشکلاتی که در طی سالیان متمادی بوجود آمده اکنون گریبانگیر ما شده است. وقتی محدوده‌های شهر به صورت مجاز و تحت عناوین شهرک جهاد، برق و مهر شهر توسعه می‌یابد و یا در پهنه ی شمالی به صورت غیرقانونی شهر گسترش می‌یابد این مشکلات را که امروز می‌بینیم بوجود می‌آید لذا باید با یک برنامه‌ی دقیق جلوی این گسترش کالبدی را بگیریم و آن را متوقف سازیم.

وی تصریح کرد: برای رفع مشکلات این شهر نیاز به برنامه‌هایی منطبق با توسعه‌ی استان داریم در واقع عدم توسعه نیافتگی استان و مهاجرت از شهرهای استان به زاهدان باعث شده تا هم‌اکنون جمعیتی بالغ بر 300هزار نفر در حاشیه‌ی این کلانشهر زندگی کنند و مشکلات عدیده‌ای را بوجود آورند.

سیدالحسینی با تاکید بر نهادینه شدن توسعه درشهر گفت: این موضوع در دستور کار قرار گرفته است که بحث ارتباطات به عنوان یکی از مولفه‌های مهم مد نظر قرار گرفت لذا در این راستا و با هدف تجدید حیات سازمان شهرداری به موضوع ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی پرداختیم و به این امر در قالب کارگروه‌های مختلف به جهت افزایش ارتباط با بخش‌های مختلف برای ایجاد توسعه توجه کردیم همچنین موضوع اصلاح ساختار اداری و افزایش منابع شهرداری را در بودجه سال 93 لحاظ کردیم.

وی درباره نحوه‌ی استفاده از مشارکت و همکاری مردم در رسیدن به اهداف شهرداری اظهار کرد: بحث ارتباط با مردم و ارتقاء دانش و آگاهی عامه در امر توسعه‌ی شهر بسیار حیاتی و مهم است لذا در همین راستا و به جهت افزایش سطح تماس مردم با شهرداری، مناطق سه‌گانه‌ی شهرداری زاهدان به پنج منطقه افزایش یافتند که این می‌تواند امور را با سرعت بیشتری به سمت جلو هدایت کند.

وی افزود: بعد از افزایش شهرداری‌های مناطق، برنامه‌ی بعدی ما راه‌اندازی نواحی شهرداریست و ما می‌توانیم از این طریق مشارکت مردم را در قالب توسعه‌ی محلات دنبال کنیم یعنی با این برنامه بسیج مردم را در توسعه‌ی شهر به صورت گسترده شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه در خصوص مشکلات فراروی آسفالت معابر سطح شهر گفت: حدود 22 میلیون مترمربع معابر در سطح شهر زاهدان وجود دارد که حدود 65 درصد آنها آسفالت شده و تقریبا 35 درصد آنها خاکی است که نزدیک 50 درصد از معابر آسفالت شده نیاز به مرمت و روکش آسفالت دارند همچنین 10 درصد از معابر خاکی نیز زیرسازی و جدول‌گذاری شده‌اند و آماد‌ه‌ی آسفالت هستند. لذا با این توضیحات جهت آسفالت این معابر چیزی حدود 720 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم و این در صورتی است که به هیچ عنوان معابر شهر افزایش پیدا نکنند. حال با توجه به بودجه‌ی حال حاضر شهرداری تحقق این امر بیش از 20 سال زمان خواهد برد در واقع برای رفع مشکلات مربوط به معابر سطح شهر نیار به یک عزم ملی دارد.

وی اظهار کرد: علی‌رغم وجود مشکلات متعدد ما توانسته‌ایم در 10 ماه گذشته اعتبارات عمرانی را 1.5 برابر افزایش دهیم و حدود 220 میلیون مترمربع از سطح معابر را آسفالت کنیم و این افزایش 1.5 برابری آسفالت معابر را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد اما وقتی کمیت‌ها زیاد می‌شود و تقاضاها در زمینه‌ی کمیت‌ها افزایش می‌یابد کیفیت فدای کمیت می‌شود و به کیفیت کمتر توجه می‌شود گرچه اعتقاد ما براین است که به سمت کیفیت و بهبود آن پیش برویم که در این راستا باید موضوع جمعیت‌پذیری بر اساس همین فضاهای موجود شهری را مد نظر قرار دهیم و البته اقدامات کوتاه مدت را نباید فراموش کنیم.

وی در ابطه با نحوه‌ی جمع‌آوری زباله در سطح شهر نیز توضیحاتی داد و گفت: بحث‌های بهداشتی و جمع‌آوری زباله را با جدیت در دستور کار داریم اما یکی از مسائلی که وجود دارد به حوزه‌ی درون سازمانی برمی‌گردد و در واقع یکی از مشکلاتی که در بدو ورود به شهرداری زاهدان با آن مواجه بودم عدم پرداخت بالغ بر شش ماه حقوق شرکت‌های خدماتی طرف قرارداد شهرداری بود لذا با تلاش‌های صورت گرفته موفق شدیم این بدهی‌ها را پرداخت کنیم که این امر باعث ایجاد انگیزه در شرکت‌های خدماتی و افزایش کیفیت ارائه‌ی خدمات شد.

این مقام مسئول در خصوص کیفیت فضای سبز شهری و نحوه‌ی ارتقاء آن توضیحاتی داد و گفت: در حال حاضر 54 هکتار سطح فضای سبز در شهر داریم یعنی به ازای هر نفر کمتر از یک مترمربع فضای سبز وجود دارد لذا با توجه به اینکه از نظر کمی فاصله‌ی زیادی با سرانه‌ی استاندارد کشور که 12 مترمربع برای هر نفر است داریم سیاست کاری خود را به سمت ارتقاء کیفیت سوق داده‌ایم. ما دنبال افزایش کمی فضای سبز نیستیم، سعی ما این است که همین مقدار فضای سبز موجود را ارتقا بخشیم و آن را برای مردم قابل استفاده کنیم و در همین راستا و با در پیش گرفتن سیاست ارتقاء کیفیت فضاهای موجود خوشبختانه در 10 ماه گذشته توانسته‌ایم حدود 20 نقطه‌ی پارکی را در زاهدان ساماندهی و بهسازی کنیم.

وی از تشکیل کارگروهی جهت ارتقاء فضای سبز شهری خبر داد و گفت: ما تمام مشکلات موجود در بحث فضای سبز شهری را به مسئولان و مقامات کشوری و استانی منعکس کرده‌ایم و مسائل مربوطه را به وزیر کشور و معاونت ایشان، استاندار محترم و سایر مسئولان ملی و استانی اطلاع داده‌ایم که نتیجه‌ی آن تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای توسعه‌ی فضای سبز زاهدان شد و اعتبارات خوبی را به این حوزه اختصاص دادند.

وی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نظر داریم تا در یک برنامه‌ی دو ساله بتوانیم کل فضاهای سبز موجود را بازسازی و بهسازی کنیم که این برنامه با سرعت شتابانی در حال اجراست.

شهردار زاهدان در پایان با تاکید بر مشارکت همه جانبه‌ی مردم و سایر دستگاه‌ها در اجرای امور گفت : شهر حاصل مدیریت یک فرد یا گروه خاصی نیست و نیاز به همکاری تمامی بخش‌ها دارد همکاری مردم برای توسعه‌ی شهر بسیار ضروری و الزامیست وما امیدواریم شهروندان عزیز و تمای دستگاه‌ها همکاری خود را با ما افزایش دهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا