گوناگون

صادرات 200 میلیون دلار محصولات کشاورزی مازندران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مازندران سالانه 200 میلیون دلار محصول کشاورزی صادرات می‌کند که از روند رو به رشد برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، دلاور حیدرپور، امروز، یکشنبه، 23 شهریور در نشست با صادرکنندگان بخش کشاورزی استان که در محل سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیت بالایی جهت صادرات مرکبات وجود دارد که متاسفانه در حال حاضر از این ظرفیت کمتر استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود پتانسیل‌های بالایی که مازندران در تولید محصولات کشاورزی دارد، اما در تولید برخی محصولات کمبودهایی وجود دارد که نیازمند واردات هستیم.

حیدرپور بیان کرد: برای تنظیم بازار و حمایت از تولید باید صادرات داشته باشیم. در بخش لبنی شاهد رشد 30 درصدی تولید در استان هستیم. مازندران کانون خوبی برای تولیدات بخش طیور است.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی محصولات کشاورزی از مزیت صادراتی خوبی برخوردار نیستند، گفت: در سال 81 و 82 صادرات بخش کشاورزی از واردات آن بیشتر بوده است. متاسفانه در حال حاضر شاهد این هستیم که تراز بازرگانی بخش کشاورزی منفی است و مازندران با توجه به پتانسیل‌های بالایی که دارد این توانایی را دارد به سمت تراز مثبت پیش رود.

حیدرپور یادآور شد: حمایت از صادرات به عنوان یک اصل پذیرفته شده است. باید از تولید به صورت عام حمایت شود و حمایت از تولید داخل، توسعه صادرات را به همراه دارد. صادرات باید بر اساس بازار هدف مد نظر قرار گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: دولت باید برای توسعه صادرات و حمایت از تولیدات داخلی زمینه روان سازی صادرات را فراهم کند.

حیدرپور خاطرنشان کرد: حمل و نقل دریایی سبب کاهش بسیاری از هزینه‌ها در صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای آسیای میانه می‌شود. این ظرفیت در دریای خزر وجود ندارد و سبب می‌شود صادرکنندگان هزینه های بالایی را برای صادرات پرداخت کنند. باید کشتی‌های مجهز به سردخانه که سبب انتقال سریعتر محصولات کشاورزی به کشورهای آسیای میانه می‌شود، داشته باشیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه در اطلاع رسانی قیمت و وضعیت محصولات کشاورزی به صادرکنندگان جهت ورود به بازارهای هدف دچار کمبود هستیم که نیازمند است دستگاه‌های متولی توجه بیشتری به این امر داشته باشند. مسئولیت اصلی صادرات در کشور برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و باید از ظرفیت‌های موجود استفاده صحیح کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه استان از پایانه صادراتی گل و گیاه مناسب برخوردار نیست تصریح کرد: پایانه صادرات گل و گیاه در غرب استان 15 سالی است که با وجود هزینه‌های انجام شده هنوز راه اندازی نشده است.

وی، خواستار رعایت فرهنگ و اخلاق صادراتی در صادرات محصولات کشاورزی شد و افزود: صادرکنندگان باید منافع خود و کشور را در بازار هدف در نظر بگیرند و استانداردهای لازم را جهت صادرات محصولات کشاورزی به خصوص کیوی و مرکبات رعایت کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا