گوناگون

از بیماری‌های طیور چه می‌دانید؟

کارشناس شبکه‌ دامپزشکی استان مرکزی انتخاب جوجه‌ی مناسب، ساختار استاندارد سالن‌های پرورش طیور و مدیریت پرورش را از فاکتور‌های مهم پرورش صحیح طیور عنوان کرد و گفت: کم توجهی به هریک از این موارد و عدم رعایت نکات بهداشتی لازم، شیوع بیماری‌های طیور را تشدید می‌کند.

روزبه شب‌باک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مرکزی، در ارتباط با مهم‌ترین بیماری‌های طیور خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین بیماری‌های شایع می‌توان به بیماری برونشیت عفونی، لارنگوتراکئیت، آبله، آسپرژیلوز و آنفولانزای طیور اشاره کرد.

وی افزود: عفونت با ویروس‌های آنفلوانزا معمولا همراه با جراحات تنفسی خصوصاً سینوزیت و گاهی همراه با ترشحات مخاطی است و برای جداسازی این ویروس باید نمونه‌هایی از مدفوع یا محتویات روده و مجرای نای پرندگان تلف شده گرفته شود.

شب‌باک ادامه داد: علاوه بر این، اندام‌هایی مانند ریه‌ها، کیسه‌های هوایی، روده، طحال، مغز، کبد و قلب نیز ممکن است به طور جداگانه و یا مجموعاً مورد آزمایش قرار گیرند.

وی با اشاره به اثرات بیماری برونشیت نیز افزود: این بیماری در پرندگان بالغ تخم‌گذار باعث تولید تخم‌مرغ‌های بدشکل و پوسته نازک می‌شود. هم‌چنین افزایش تعداد تخم مرغ‌های شکسته و کاهش کیفیت داخلی تخم مرغ را به همراه دارد.

شب‌باک بروز بیماری برونشیت عفونی را به دلیل تنفس با دهان باز و ورود مقدار زیادی گرد و غبار به همراه باکتری‌ها در دستگاه تنفسی عنوان کرد و گفت: در صورتی که در این شرایط گاز آمونیاک بالا باشد به نوبه‌ی خود اثرات سویی در دستگاه تنفس طیور بر جای می‌گذارد.

وی به نکته حائز اهمیت در مورد ویروس برونشیت اشاره و اظهار کرد: این ویروس به سادگی توسط مواد ضدعفونی کننده و با رعایت اصول بهداشتی و تمیز کردن محیط پرورش جوجه‌ها از بین می‌رود.

کارشناس شبکه دامپزشکی استان، قدرت عفونی‌زایی ویروس برونشیت در میان سایر ویروس‌ها و سرعت انتشار از پرنده‌ای به پرنده دیگر را از دیگر ویژگی‌های این ویروس عنوان کرد.

وی در ارتباط با واکسیناسیون واحد‌های پرورش‌دهنده طیور گفت: سازمان دامپزشکی هرساله با توجه به مناطق کشور پروتکلی را طراحی می‌کند و طبق شکل و نوع بیماری طیور، پروتکل واکسیناسیون برای واحد‌های پرورش طیور اجرایی می‌شود.

این مقام مسئول به افزایش استفاده واکسن در مزارع مرغ مادر اشاره کرد و گفت: با رعایت نکات بهداشتی از سوی مسئولین این واحد‌ها شاهد بهره‌وری بیشتر در تولید طیور هستیم.

وی با اشاره به این‌که واکسن به تنها‌یی نمی‌تواند تمام بیماری طیور را از بین ببرد، گفت: بیشترین تأثیرات اقتصادی از طریق رعایت موارد بهداشتی در مزارع گوشتی پرورش مرغ می‌تواند صورت بپذیرد.

دکترای دامپزشکی استان، در پایان به توزیع واکسن در استان اشاره کرد و یادآور شد: واکسن از مراکز پخش کل کشور در 17 مرکز خرده‌فروشی واکسن تحت نظارت دامپزشکی استان، توزیع و در اختیار مرغ‌دار قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا