گوناگون

تلف شدن 40 درصد جنین دام‌های طبس بر اثر خشکسالی

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس گفت: خشکسالی، نبود آذوقه و حمایت نکردن مسئولان از کشاورزان و دامداران باعث سقط جنین 40 درصد دام‌های شهرستان طبس می‌شود که خسارتی بالغ بر 400 میلیارد ریال درپی دارد.

«مسعودرضا بندگی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی در طبس، با بیان اینکه 16 سال از خشکسالی استان می‌گذرد، گفت: خشکسالی در این شهرستان بیداد می‌کند و با 50 میلی‌متر بارندگی دیگر توان و رمقی برای کشاورزان و دامداران طبسی باقی‌ نمانده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی طبیعی است اما راهکار و چاره دارد، گفت: مسئولان در جریان مشکلات این بخش هستند و در سخنانش برطرف کردن مشکلات را خواستار هستند اما تاکنون اقدامی نشده است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس گفت: چندی پیش پس از بازدید خبرنگاران از مناطق عشایری شهرستان و انعکاس این مشکلات جلسه‌ای با حضور معاونان وزیر جهاد کشاورزی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان، مدیر جهاد کشاورزی طبس و نماینده‌ی مردم شهرستان طبس در مجلس شورای اسلامی برگزار و مقرر شد 1000 تن جو به طبس ارسال و دام‌های مازاد دامداران نیز خریداری شود که تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.

بندگی ادامه داد: پیش از این در طبس 320 هزار رأس دام سبک و 23 هزار رأس دام سنگین وجود داشته که هم‌اکنون بر اثر خشکسالی به 270 هزار رأس دام سبک و 18 هزار رأس دام سنگین کاهش یافته است و با این شرایط کشاورزان و دامداران قادر به بازپرداخت وام‌ نیستند.

وی خواست تا وام این افراد طبق بند «د» تبصره‌ی 11 ماده‌ واحده‌ی قانون برنامه و بودجه‌ی امسال که توسط بانک مرکزی به همه‌ی بانک‌های دولتی و غیردولتی ابلاغ شده است تمدید شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس گفت: در این نامه که از سوی مدیریت کل اعتبارات اداره‌ی اعتبارات بانک مرکزی در17 فروردین‌ماه به بانک‌ها ابلاغ شده آمده است همه‌ی بانک‌های کشور اعم از دولتی و غیردولتی و موسسات مالی و صندوق‌های حمایتی که به بخش‌های کشاورزی تسهیلاتی پرداخت کرده‌اند موظفند بازپرداخت وام‌های اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که دچار خسارت خشکسالی یا سرمازدگی یا آفات و بیماری‌های همه‌گیر و یا حوادث غیرمترقبه و یا آتش‌سوزی غیرعمدی شده‌اند را با تأئید کارگروهی متشکل از نمایندگان جهاد کشاورزی شهرستان، بانک مربوط در شهرستان، صندوق بیمه‌ی کشاورزی شهرستان و فرمانداری شهرستان مشروط به تأمین بار مالی اضافی از محل اعتبارات ماده‌ی 12 قانون مدیریت بحران کشور مصوب 31 اردیبهشت 1387کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و اعتبارات پیش‌بینی نشده قانون بودجه به مدت 3 سال امهال کنند.

بندگی با بیان اینکه مقرر بود کشاورزان و دامداران بیمه شوند که تاکنون چنین نشد، اجرای هر چه سریع‌تر قانون معافیت بیمه‌ای کارفرمایان بخش کشاورزی را خواستار شد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته آبرسانی به دامداری‌ها با تانکر و بصورت رایگان انجام می‌شده است، گفت: هم‌اکنون با توجه به نامساعد بودن راه‌ها آبرسانی با تانکر و با دریافت هزینه انجام می‌شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس خریداری دام‌های مازاد دامداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام را خواستار شد.

بندگی خاطرنشان کرد: در تاریخ 19 شهریورماه نیز نامه‌ای در خصوص مشکلات بخش کشاورزی و دامداری به نماینده‌ی مردم شهرستان‌های طبس در مجلس شورای اسلامی نوشته شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا