گوناگون

صنعت نوغانداری در آذربایجان غربی احیاء می شود

81208367 5772999

امین آقایی عصر روز پنجشنبه در بازدید از مرکز پرورش کرم ابریشم در یکی از روستاهای خوی که به همت یک بانو به مرحله اجرا درآمده است اظهار کرد: صنعت نوغانداری اگر چه ریشه کهن در استان دارد اما در سال های اخیر به فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: با توجه به اقتصادی بودن نوغانداری و همچنین به لحاظ اینکه بعد از دو ماه پرورش کرم ابریشم سرمایه برگشت داده می شود و نیز در پرورش آن تمام اعضای خانواده از پیر و جوان، زن و مرد می توانند در کنار فعالیت کشاورزی به فعالیت در آن بپردازند این صنعت مورد توجه قرار گرفته است.

آقایی اضافه کرد: در استان آذربایجان غربی سه مرکز به عنوان پایلوت مورد حمایت مدیریت جهاد کشاورزی استان و مرکز توسعه نوغانداری کشور قرار می گیرد.

وی یادآور شد: احیای توتستان های آذربایجان غربی نخستین فرآیند و نتیجه توسعه این صنعت است.

مدیر ترویج و آموزش سازمان جهاد کشاورزی استان اظهارامیدواری کرد که بخش عمده ای از نیازهای کشور که اکنون از خارج تامین می شود با احیای این صنعت در داخل تولید و عرضه شود.

فاطمه مهدیخانی مدیر مرکز پرورش نوغانداری در خوی هم در این بازدید گفت: برای راه اندازی این دو مرکز قبلا آموزش های لازم را در جهاد کشاورزی فراگرفته و از طریق این نهاد اقدام به تهیه نوغان از شمال کشورمان شدم

وی افزود: این طرح را با استفاده از تسهیلات در قالب طرح های اقتصادی و مقاومتی بسیج سپاه با همکاری پسر و شوهرش راه اندازی کرده است.

این صنعت در استان از سالیان دور به علت عبور جاده ابریشم جزء مشاغل پررونق کشاورزی و صنایع ویژه خانواده ها بوده است.

خوی دارای بافت کشاورزی و صنعتی است و دومین شهرستان پرجمعیت آذربایجان غربی محسوب می شود.

این شهرستان با بیش از 400 هزار نفر جمعیت در فاصله 130 کیلومتری شمال آذربایجان غربی واقع است.

7128/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا