علمی و فناوریهوا فضا

رصد یک کهکشان در صورت فلکی گونیا با ۲۰۰ میلیون سال نوری با زمین

صورت فلکی گونیا یکی از صور فلکی جنوبی است که درست در کنار صورت فلکی کژدم قرار دارد و البته نام اولیه آن خط کش و بعد خط‌ کش تی و بعدا به نام گونیا نامگذاری شد. کاشف این صورت فلکی نیکلاس لوئیس دلاکایله Nicolas Louis de Lacaille است که ابتدا نام فرانسوی L Equerre et La Regle را به معنی خط کش و  گونیا بر آن نهاده بود. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

صورت فلکی گونیا اگر چه کمتر نامش شنیده شده است اما کهکشان مورد نظر ناسا در صورت فلکی گونیا است و ESO 137-001 نام دارد که در واقع حدود ۲۰۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد.

صورت فلکی گونیا که میزبان کهکشان ESO 137-001 است به دلیل دمای فوق‌ العاده بالایی که دارد رد آن در خوشه کهکشانی پراکنده شده و به رنگ آبی قابل مشاهده است.

براساس تخمین‌ ها دمای کهکشان ESO 137-001 در صورت فلکی گونیا تقریبا چیزی معادل ۱۰۰ میلیون درجه سانتی‌ گراد است و این رد آبی رنگ آن نیز به خاطر دمای بالای کهکشان است ناشی از گردش این کهکشان به درو خودش با سرعت ۷٫۲ میلیون کیلومتر بر ساعت است.

این کهکشان در آینده با کمبود انرژی برای ایجاد تاره‌ های جدید مواجه خواهد شد و منجمان ناسا امیدوارند بتوانند با رصد وضعیت آن در سال‌ های آتی بتوانند روند زندگی کهکشان‌ ها و ستاره‌ های آن ها را بهتر درک کنند.

منبع   nasa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا