هوا فضاMihanpostپیشنهاد سردبیر

ناسا صدای ضبط شده ی کهکشان ان‌ جی‌ سی ۱۵۶۹را منتشر کرد !

ناسا در حالی صدای ضبط شده ی کهکشان ان‌ جی‌ سی ۱۵۶۹ را منتشر کرده است که این سازمان فضایی در سایت خود نوشته است که به یکی از فعال‌ترین کهکشان‌ها در همسایگی کیهانی ما که با نام ان‌جی‌سی ۱۵۶۹ NGC شناخته می‌شود، خوش آمدید.

این کهکشان ستاره فشان، با سرعتی ۱۰۰ برابر سریع‌تر از کهکشان خودمان (کهکشان راه شیری) ستارگان ایجاد می‌کند. ان‌ جی‌ سی ۱۵۶۹ یک کهکشان نامنظم کوتوله در صورت فلکی زرافه است.کهکشان ستاره فشان Starburst galaxy کهکشانی است که در مقایسه با نرخ تشکیل متعارف ستارگان در بیشتر کهکشان‌ها نرخ بالایی از فرایند تشکیل ستارگان را دارد.

دانشمندان اطلاعاتی را در این تصویر هابل با صدا نمایش دادند تا با اسکن از پایین به بالا، سونفیکیشن زیبایی ایجاد کنند. سونیفیکیشن استفاده از صدای غیر گفتاری برای انتقال اطلاعات یا ادراک اطلاعات است.

نور روشن‌تر ارتفاع صوت بلندتری دارد و بیشتر شنیده می‌شود. نَواک، زیرایی (زیر و بمی) یا ارتفاع صوت کیفیتی است ادراکی در مورد صداها که اجازه درجه‌بندی و ترتیب‌دهی آن‌ها برمبنای زیر و بمی را به ذهن می‌دهد.

سه کانال رنگی که برای پردازش این تصویر استفاده می‌شوند، هرکدام محدوده زیر و بمی خاص خود را دارند که قرمز نشان‌دهنده ارتفاع صوت پایین‌تر، سبز در ارتفاع صوت متوسط و آبی در ارتفاع صوت بلند است.

هابل قوی‌ ترین تلسکوپ جهان است و در سه دهه مشاهدات فضا، این تلسکوپ نگاه ما را به جهان تغییر داده است. این تلسکوپ یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های کیهانی ناسا تاکنون بوده که به مدت ۳۲ سال در حال فعالیت است و ناسا امیدوار است سال‌های بیشتری نیز فعالیت کند. این تلسکوپ سیارات فراخورشیدی، کهکشان‌های دور و ماده‌ تاریک را مورد مطالعه قرار داد.

۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، ناسا تلسکوپ قدرتمند دیگری موسوم به جیمز وب را که اغلب به عنوان جانشین هابل از آن یاد می‌شود، پرتاب کرد. وب اغلب به عنوان جانشین یا جایگزین هابل توصیف می‌شود، اما به رغم تعداد انگشت شماری مشکل در طول این سال‌ها، ابزارهای علمی هابل همچنان قوی هستند.

نمی‌توان گفت وب جایگزین هابل خواهد شد، چرا که هابل همچنان در حال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احتمالا تا دهه ۲۰۳۰ نیز بتواند از آن استفاده کند. هابل می‌تواند نورهای محدوده طول موج حدود ۲۰۰ نانومتر (nm) تا ۲.۴ میکرون را ببیند، در حالی که برد وب از حدود ۶۰۰ نانومتر تا ۲۸ میکرون است. گفتنی است وب گرچه برای کاوش در طیف نور مادون قرمز طراحی شده، اما همچنان قادر خواهد بود قسمت قرمز/نارنجی طیف نور مرئی را نیز مشاهده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا