هوا فضاMihanpostپیشنهاد سردبیر

عمیق‌ ترین تصویر جهان تا چند روز دیگر توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ثبت خواهد شد !

در حالی عمیق‌ ترین تصویر جهان تا چند روز دیگر توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ثبت خواهد که بیل نلسون Bill Nelson مدیر ناسا در یک نشست مطبوعاتی در موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور گفت: اگر به این موضوع فکر کنید، درمی‌یابید که این فراتر از آن چیزی است که بشر به آن دست یافته است.

این در حالی است که تلسکوپ فضایی جیمز وب علاوه بر ثبت عمیق‌ ترین تصویر جهان می‌ تواند بیش از هر تلسکوپ دیگری کیهان را کاوش کند و به لطف آینه اصلی عظیم خود و ابزاری مبتنی بر امواج فروسرخ خود از میان غبار و گاز نیز جهان را بررسی کند.

نلسون که به کووید-۱۹ مبتلا شده و در این نشست به صورت تلفنی حاضر شد، گفت: قرار است این تلسکوپ اجرام منظومه شمسی و اتمسفر سیارات فراخورشیدی را که به دور ستاره‌های دیگر می‌چرخند کاوش کند و به ما سرنخ‌هایی دهد که آیا اتمسفر آنها شبیه جو ما است یا خیر.

عمیق‌ ترین تصویر جهان ممکن است به برخی از سوالاتی که ما داریم نیز پاسخ دهد: از کجا آمده‌ایم؟ چه چیز دیگری در بیرون وجود دارد؟ ما کیستیم؟ و البته به برخی از سوالاتی که حتی نمی‌دانیم چه سوالاتی هستند، پاسخ خواهد داد. در حال حاضر، اولین مشاهدات کیهان شناسی مربوط به ۳۳۰ میلیون سال پس از بیگ‌بنگ است، اما با ظرفیت های وب، اخترشناسان معتقدند که به راحتی رکورد را خواهد شکست.

در یک خبر خوب دیگر، پم ملروی  معاون اداری ناسا فاش کرد که به لطف پرتاب کارآمد توسط شریک ناسا یعنی شرکت آریان اسپیس ، این تلسکوپ می‌تواند به مدت ۲۰ سال فعال بماند، یعنی دو برابر طول عمری که در ابتدا پیش‌بینی شده بود.

او گفت: آن ۲۰ سال نه تنها به ما امکان می‌دهد تا عمیق‌تر در تاریخ و زمان کاوش کنیم، بلکه عمیق‌تر به علم نگاه خواهیم کرد زیرا فرصت یادگیری و رشد و انجام مشاهدات جدید را داریم.

توماس زوربوچن، دانشمند ارشد ناسا گفت که ناسا همچنین قصد دارد اولین طیف سنجی وب از یک سیاره دور را که به عنوان سیاره فراخورشیدی شناخته می‌شود در ۱۲ ژوئیه به اشتراک بگذارد.

نستور اسپینوزا ستاره‌ شناس مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی، به خبرگزاری فرانسه گفت که طیف سنجی‌های قبلی سیارات فراخورشیدی که با استفاده از ابزارهای موجود انجام شده بود، در مقایسه با آنچه وب می‌تواند انجام دهد، بسیار محدود بود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب چگونه عمیق‌ ترین تصویر جهان و  اسرار نخستین کهکشان‌ها را برملا می‌کند؟

۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، ناسا تلسکوپ قدرتمند دیگری موسوم به “جیمز وب” را که اغلب به عنوان جانشین “هابل” از آن یاد می‌شود، پرتاب کرد. وب به چهار ابزار علمی برای کمک به مشاهدات خود مجهز است. اینها شامل دوربین مادون قرمز نزدیک ، طیف‌نگار مادون قرمز نزدیک NIRSpec ، ابزار مادون قرمز میانی MIRI و حسگر هدایت دقیق/تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف هستند. تلسکوپ فضایی جیمز وب حاصل تلاش مشترک ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا است. “جیمز وب” که با عنوان “ماشین زمان” نیز توصیف می‌شود قرار است انسان را به نخستین سال‌های تشکیل جهان ببرد.

ابزار NIRCam ابزاری روی تلسکوپ فضایی “جیمز وب” است که دو وظیفه اصلی دارد. این ابزار به عنوان تصویربرداری از طول موج ۰.۶ تا پنج میکرون و همچنین به عنوان یک حسگر جبهه موج برای حفظ عملکرد آینه‌های ۱۸ بخشی به عنوان یک آینه واحد عمل می‌کند. به عبارت دیگر، این ابزار، دوربین است و همچنین برای ارائه اطلاعات برای تراز کردن ۱۸ بخش آینه اصلی استفاده می‌شود و در عین حال این یک دوربین فروسرخ با ۱۰ آرایه آشکارساز جیوه-کادمیم-تلورید HgCdTe است و هر آرایه دارای وضوح ۲۰۴۸ در ۲۰۴۸ پیکسل است.

حسگر هدایت ظریف و تصویرگر نزدیک به فروسرخ و طیف‌نگار بدون شکاف FGS-NIRISS نیز ابزاری در تلسکوپ فضایی “جیمز وب JWST است که یک حسگر هدایت دقیق و یک ابزار علمی را با یک تصویرگر فروسرخ نزدیک و یک طیف‌نگار ترکیب می‌کند. این ابزار توسط آژانس فضایی کانادا CSA طراحی و توسط شرکت  هانی‌ول به عنوان بخشی از پروژه بین‌المللی برای ساخت یک تلسکوپ فضایی بزرگ فروسرخ با ناسا و آژانس فضایی اروپا ساخته شده است. ابزار FGS-NIRISS نور را از طول موج‌های ۰.۸ تا ۵.۰ میکرون مشاهده می‌کند و دارای چهار حالت مشاهده مختلف است.

ابزار NIRSpec نیز یکی از چهار ابزار علمی است که با تلسکوپ فضایی “جیمز وب” به پرواز درآمده است.  NIRSpec یک طیف‌نگار چند جرمی است و می‌تواند به طور همزمان طیف فروسرخ نزدیک تا ۱۰۰ جرم مانند ستاره‌ها یا کهکشان‌ها را با وضوح طیفی کم، متوسط ​​و بالا اندازه‌گیری کند. مشاهدات آن نیز در محدوده طول موج ۰.۶ میکرومتر تا ۵.۰ میکرومتر انجام می‌شود. همچنین دارای مجموعه‌ای از دیافراگم‌ها برای طیف‌سنجی با وضوح بالا از منابع جداگانه و همچنین یک واحد میدان انتگرال IFU برای طیف‌سنجی سه‌بعدی است. این ابزار توسط آژانس فضایی اروپا طراحی و توسط شرکتی به نام  استریوم Astrium ساخته شده است.

چنگیز قیاسی

چنگیز قیاسی متولد ۱۳۶۰ و فارغ التحصیل دوره کارشناسی علوم ارتباطات - شاخه روزنامه نگاری - و دکترای مدیریت کسب و کار است. وی علاوه بر 12 سال تجربه سردبیری چند نشریه چاپی ،۷ عنوان ملی در جشنواره های مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه خود دارد ، وی در سال 92 مجله اینترنتی« میهن پست» را تاسیس کرد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا