گوناگون

ضرورت مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج‌ فامیلی در پیشگیری از کم‌شنوایی

کارشناس مسئول ناشنوایان و کاشت حلزون بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: در ازدواج‌های فامیلی مشاوره‌ی ژنتیک پیش از ازدواج‌ در پیشگیری از کم‌شنوایی لازم است.

«فاطمه رزاقی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: انجام مشاوره ژنتیکی پیش از ازدواج، انجام آزمایش‌های خونی و بررسی عامل «RH»، مشاوره با پزشک پیش از بارداری در صورت ابتلاء به بیماری مزمن یا خاص، مصرف نکردن دارو بدون تجویز پزشک در دوران بارداری، جلوگیری از ضربات فیزیکی و مکانیکی در دوران بارداری، مراقبت برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های مختلف در دوران بارداری ، مبادرت به زدن واکسن سرخجه پیش از بارداری و… پرهیز از قرارگیری در معرض صداهای بلند، استفاده از هدفون یا محافظ در مشاغل پر سروصدا و پرهیز از استفاده طولانی مدت از هندزفری از جمله عوامل موثر در پیشگیری از کم‌شنوایی است.

وی افزود: برنامه‌ی غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد و فاصله‌ی زمانی یک ماه اول در همه‌ی شهرستان‌های استان انجام می‌شود.

کارشناس مسئول ناشنوایان و کاشت حلزون بهزیستی خراسان‌جنوبی، اوتیت میانی(عفونت‌های گوش)، کم‌شنوایی مادرزادی و کم‌شنوایی اکتسابی را سه علت مهم کم‌شنوایی کودکان برشمرد.

رزاقی با بیان اینکه تقریباً همه انواع اوتیت همراه با کم‌شنوایی نوسانی انتقالی‌اند، اظهار کرد: در حقیقت اوتیت میانی، شایع‌ترین علت کم‌شنوایی در خردسالان است.

وی تصریح کرد: اوتیت میانی التهاب در گوش‌میانی(ناحیه پشت پرده‌ی گوش) است که معمولاً همراه با ترشح مایع در آن ناحیه بوده که این مایع ممکن است عفونی باشد.

کارشناس مسئول ناشنوایان و کاشت حلزون بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه علائم آن، شدت، میزان تکرارپذیری و طول مدت بیماری متفاوت است، گفت: ممکن است از مایع غیرعفونی، روشن و رقیق بدون درد و تب و تنها کمی کاهش شنوایی تا حمله‌های تکرار شونده همراه با مایع چسبنده غلیظ در گوش و برخی شکایت‌ها دیگر نظیر کم شنوایی دائمی متغیر باشد.

رزاقی اظهار کرد: 35 درصد کودکان در سنین بین یک تا سه سالگی دوره‌های تکرار شونده‌ای از اوتیت میانی دارند.

وی ادامه داد: در کودکان مدرسه‌رو، تخمین زده می‌شود سالیانه ۵ میلیون روز تحصیلی به‌علت ابتلاء کودکان به این بیماری از دست داده می‌شود.

کارشناس مسئول ناشنوایان و کاشت حلزون بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: اغلب این نوع کم‌شنوایی، از نوع انتقالی و موقت بوده، اما در صورتی که اوتیت میانی مرتباً تکرار شود، صدماتی به پرده گوش، استخوان‌های گوش یا حتی عصب شنوایی وارد شده و ممکن است منجر به کم شنوایی حسی و عصبی و دائمی شود.

رزاقی با بیان اینکه همه‌ی موارد نیازمند به درمان و توانبخشی به متخصصین ارجاع می‌شوند، خاطرنشان کرد: کم شنوایان و ناشنوایان نیازمند در خصوص سمعک مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: هم‌چنین کودکانی که استفاده موفقیت‌آمیز از سمعک و تربیت شنوایی ندارند، برای کاشت حلزون با حمایت دولت اقدام می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا