گوناگون

برنامه‌های توسعه‌ یک ساله تدوین شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ضمن انتقاد از نحوه تدوین برنامه‌های توسعه پنج‌ساله، گفت: برنامه‌های پنج‌ساله باید شکسته و به صورت برنامه یک ساله تدوین شود.

محمدمهدی سیادت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، اظهار کرد: در یک نظام برنامه‌ریزی قابل قبول ابتدا باید استراتژی و برنامه بلند مدت مبتنی بر جهان‌بینی و شرایط هر کشور تدوین شود. چنانچه برنامه‌های پنج‌ساله جز‌ء استراتژی بلندمدت کشور نباشد برنامه‌ی کلی نیز از مسیر خود منحرف می‌شود، بنابراین ابتدا باید برنامه‌ها به صورت یک ساله در نظر گرفته شود تا نزدیک‌ شدن به اهداف آسان‌‎تر شود.

وی اظهار کرد: ما یک تعریف برای ایران 1400 داشتیم که در واقع همان تحقق آرمان رهبری انقلاب و مسئولین نظام است اما پس از بررسی در می‌یابیم که برنامه‌های پنج‌ساله آن چنان که باید ما را به افق 1400 نزدیک نکرد و بسیاری از مواردی که در این افق به عنوان هدف استخراج می‌شود به صورت کمی قابل اندازه‌گیری نیست.

سیادت با اشاره به عدم توفیق برنامه‌های توسعه‌ای که پس از انقلاب تدوین شد، بیان کرد: در این میان آنچه که در برنامه پنجم توسعه اتفاق افتاد این بود بیش از سایر برنامه‌ها با اهداف تعیین شده تفاوت داشت تا جایی که ما به جای رشد مثبت اقتصادی با رشد منفی مواجه شدیم که این امر در دوره‌های گذشته بسیار نادر بوده است.

وی تصریح کرد: به طور کلی با توجه به اطلاعاتی که امروز دولت منتشر می‌کند ما شاهد انحراف قابل توجه‌ای در اشتغال، ‌تورم، ‌رشد اقتصادی، رکود و سایر پارامترهای کلیدی بودجه‌ کشور طی سال‌های گذشته بوده‌ایم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در سال گذشته فرصت‌های اقتصادی زیادی را از دست دادیم، گفت: ایران باید امروز در منطقه به رتبه اول برخی از تولیدات می‌رسید اما با توجه به عدم توفیق برنامه قبلی این هدف محقق نشده است و حتی در این سال‌ها کشورهایی که در مقام مقایسه با ایران بودند جایگاه بسیار متفاوتی نسبت به ایران پیدا کردند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه در سال‌هایی که درآمد نفتی هنگفتی داشتیم به جای نزدیک شدن به هدف‌های تعیین شده فقط از آن دور شدیم، اظهار کرد: تا زمانی که کار فرهنگی انجام ندهیم نمی‌توانیم انتظار پایبندی فرزندان خود به اهداف اقتصادی کشور و تحقق اهداف سند چشم‌انداز توسعه ملی را داشته باشیم. ابتدا باید توسعه فرهنگی اتفاق بیفتد و تا زمانی که نگرش مردم به این موضوع عوض نشود ما در اجرای بهترین برنامه‌ها نیز به نتایج موفقیت‌آمیزی نخواهیم رسید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا