گوناگون

ظریف: طرف مقابل هنوز برای مذاکره بر اساس واقعیات وارد کار نشده

پنجمین روزِ پنجمینِ دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، در حالی آغاز شد که عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونین وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تا ساعتی پس از بامداد روز جمعه در حال نگارش متن توافق‌نامه نهایی تحت عنوان «برنامه جامع اقدام مشترک» بودند؛ برنامه‌ای که امروز نیز از سر گرفته شد.

به گزارش «تابناک»، به گزارش «تابناک»، مذاکرات وین در راستای رسیدن به راهکاری جامع در حالی از اسفندماه سال
گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت چهار دور از این گفت‌وگو‌ها
برگزار شده، طرفین در دور پنجم این مذاکرات، درباره اختلافات درباره متن
توافق‌نامه اصلی برای برداشتن «گام نهایی» و حل مشکلات پدید آمده برای
برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران به مذاکره می‌پردازند.

در دور پنجم مذاکرات، در سومین روز گفت و گوهای نفس گیر، سرانجام طرفین آغاز نگارش متن پیش نویس توافق نهایی
را تأیید و تاکید کردند که موارد اختلاف میان ایران و 1+5 کم نیست و آغاز
نگارش توافق نامه به منزله رسیدن به توافق در تمامی مورد اختلافات نیست. روز گذشته نیز با نگارش مقدمه توافق نهایی گذشت و ظاهراً طرفین علی‌رغم اختلافات، وارد نگارش متن توافق نهایی یا همان «برنامه جامع اقدام مشترک / Joint comprehensive plan of action» شدند؛ روندی که تا ساعت ١:٣٠ صبح به وقت وين ادامه داشت.

بر پایه توافق ژنو، مهلت مذاکرات برای یک دوره شش ماهه دیگر نیز قابل تمدید است اما از آنجا که این تمدید می‌تواند موجب پیچیدگی اوضاع شود، طرفین گفت‌و‌گو در تلاش هستند تا مذاکرات در این همین مهلت به نتیجه برسد و نمایندگان کشورهای غربی طرح تمدید مذاکرات را در صورت عملیاتی شدن تنها برای چند هفته و نه دوره شش ماهه مورد توجه قرار داده‌اند.

در همین راستای تسریع مذاکرات، شب گذشته مشخص شد که دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 از 11 تیرماه (دوم جولای) در وین برگزار می‌شود و بنابر گفته یک دپیلمات ایران تا هر زمان که مفید باشد استمرار خواهد داشت و بنابراین ممکن است طولانی ترین دوره مذاکرات هسته‌ای ایران و 6 کشور جهان رقم بخورد. یک دیپلمات ایرانی درباره مدت مذاکرات در 2 جولای گفته است: بالاخره 2 جولای به 20 جولای بسیار نزدیک است و ممکن است مذاکرات از 2 جولای تا بیستم ادامه داشته باشد.

18:24: محمد جواد ظریف پس از پایان پنجمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین در نشستی خبری در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: مذاکرات این دور بسیار فشرده بود و هنوز هم ادامه دارد. دیشب همکاران تا یک و نیم بامداد مشغول بودند و از امروز صبح هم رایزنی‌ها ادامه داشته و یک دور بنده با خانم اشتون دیدار داشتم و اکنون هم با معاون خانم اشتون همکاران ما بر روی مقدمه کار می‌کنند.

ظریف گفت: ما در این دور بر روی نگارش کار کردیم. ولی هنوز نمی‌توانیم
بگوییم متنی وجود دارد . در برخی مسایل هم درباره محتوان و هم نحوه نگارش
اختلاف نظر است. فعلا درباره عنوان توافق داریم هم‌چنین درباره یک چارچوب
کلی و بخش زیادی از مقدمه اختلاف اساسی نیست اما درباره محتوا و نحوه نگارش
اختلاف‌نظر است با توجه به عمر موضوع هسته‌ای طبیعی است و توقع داشتیم که کار
دشوار باشد. احساس من این است که طرف مقابل هنوز برای یک مذاکره جدی بر
اساس واقعیات وارد کار نشده است. البته این طبیعی است که مذاکره‌کنندگان
مسایل را برای جلسات آخر بگذارند و این هم طبیعی است. نیاز است به جای تکرار مواضع به روش‌های حل موضوع برسیم.

وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: بر اساس سیاست‌هایمان و آن‌چه در برنامه
اقدام مشترک در ژنو توافق کردیم راه‌حل‌هایی پیشنهاد شد که باید هم‌زمان
نگرانی‌های برخی کشورها رفع شود و ایران برنامه صلح‌آمیز هستةای خود را
داشته باشد. پیشنهادهایی ما مخصوصا در مرحله نهایی داشتیم که به طور جدی در
استانبول ارایه شد،‌ بیش از آنکه مواضع باشد راه ‌حل هایی است که هم حقوق
ایران حفظ شود و هم اگر نگرانی است آنها برطرف شود.

18:10: مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر خبر داد مدیران سیاسی کشورهای ۱+۵ پنجشنبه هفته بعد در بروکسل دیدار می‌کنند. 

وی همچنین با اشاره به گفت‌وگوهای هفته جاری در وین، پایتخت اتریش نوشت: تمام هفته تلاش کرده‌ایم تا سنگ‌بناهایی بسازیم که در دور بعدی مذاکرات در روز ۲ جولای در وین بتوانیم آنها را کنار هم بگذاریم. دو طرف در دیدارهای هفته جاری درباره موضوعات مختلف بحث کرده‌اند و نگارش متن پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای را آغاز کرده‌اند.

17:58: رویترز گزارش داد، وانگ‌چون، مدیر مرکز کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 در یک کنفرانس خبری در وین با اعلام اینکه این گفت‌وگوها با پیشرفت همراه بوده‌اند گفت که ایران، چین و کشورهای 1+5 درباره چارچوب مشترک متن توافق جامع هسته‌ای موافقت کرده‌اند. تمامی گروه‌های حاضر در این مذاکرات به توافق تا موعد 20 جولای (29 تیرماه) تمایل دارند.

17:00: پنجمین دور از مذاکرات  ایران و 1+5 پس از مذاکرات دو جانبه و سه جانبه، نشست های کارشناسی و رسمی و همچنین با نگارش بخشی از توافق نامه نهایی، امروز پس از دیدار محمدجوادظریف و کاترین اشتون به پایان رسید. 

16:22: یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران درباره برگزاری درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت که الان هیچ یک از دو طرف به تمدید فکر نمی‌کنند و با جدیت کار را دنبال می‌کنند. الان ما بر سر چارچوب و حتی بیش‌تر از آن صحبت می‌کنیم. ما الان در حال گفت‌وگو بر سر محتوای برنامه اقدام مشترک جامع هستیم.

15:57: چهارمین دیدار میان محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول
سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پنجمین دوره از مذاکرات برای جمع بندی مباحث صورت گرفته در این دور از
مذاکرات ایران و 1+5 در وین آغاز شد.

15:10: در حالی که برخی منابع پیشتر زمان دور ششم مذاکرات را 18 روز اعلام کرده بودند که ابتداً در سطح کارشناسی برگزار شده و در انتها با حضور ظریف و اشتون خواهد بود، یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: مذاکرات 2 جولای به مدت دو هفته برگزار خواهد شد و همه اعضای تیم هسته ای و وزیر خارجه در مذاکرات دو هفته
ای 11 تیر ماه حضور دارند.

resized 387570 951 resized 387568 910 resized 387567 622 resized 387566 101 resized 387565 965 resized 387564 569 resized 387563 223 resized 387503 781

14:50: رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (جمعه) در جمع خبرنگاران گفت که گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب توافقنامه ژنو امروز (جمعه) منتشر می‌شود. وی با اشاره به اینکه این گزارش formation paper است گفت: در این گزارش عنوان شده که ایران به تعهداتش عمل کرده است.

14:20: دو دیپلمات به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته اند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پیشرفت کمی داشته و هیئت ایران در وین خواستار حفظ تمامی سانتریفیوژهای فعلی و در مرحله نهایی 150 هزار سانتریفیوژ است. به گفته آنها مشکل اصلی موضوع غنی سازی اورانیوم است که آمریکا و متحدانش به دنبال کاهش بالقوه برنامه غنی سازی ایران هستند و ایران با تاکید بر اینکه سلاح هسته‌ای نمی‌خواهد در مقابل آنها مقاومت می کند.

تهران خواستار حفظ حدود 20 هزار سانتریفیوژ فعلی خود است و در نهایت می خواهد این تعداد را به 150 هزار دستگاه – و یا تبدیل آن به دستگاه های پیشرفته تر با همان میزان تولید است. از سوی دیگر آمریکا بر استفاده از چندصد دستگاه سانتریفیوژ تاکید کرده و دستگاه‌های دیگر نیز برچیده شده و میزان ذخیره اورانیوم غنی شده و نیز محدود شود.

14:13: در پایان این دور مذاکرات که احتمالا عصر امروز (جمعه) به اتمام می‌رسد، ظریف به طور جداگانه کنفرانس خبری برگزار می‌کند. به احتمال قوی ظریف و اشتون این بار نیز کنفرانس خبری مشترک برگزار نخواهند کرد. یک مذاکره کننده ایرانی عدم برگزاری کنفرانس خبری مشترک را تایید کرده است.

14:10: علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی اینترپرس گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که بازرسی‌ها درباره مسئله چاشنی‌های انفجاری از سوی آژانس به پایان برسد. آژانس باید بازرسی‌های خود را درباره مسئله چاشنی‌های انفجاری براساس درک طرفین در راستای روند توافق چارچوب همکاری که در فوریه سال 2004 میان ایران و آژانس به امضا رسید به پایان برساند. براساس دانش و اطلاعاتی که من دارم اظهار نظر ایران با یافته‌های آنها درباره این مسئله منطبق بوده است. ما یک بار توافق کرده‌ایم که آنها تحقیقاتی در این باره داشته باشند که به نظر کافی و به نتیجه رسیدند و باید این موضوع را به پایان برسانند و دیگر این موضوع باز باقی نماند.

مشخص نیست گفته‌های رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، ارتباطی با جزئیات مذاکرات وین 5 دارد و یا در راستای رفع مستمر سوءتفاهم‌ها در قبال برنامه هسته‌ای ایران بیان شده است.

resized 387577 147 resized 387576 468 resized 387575 619 resized 387574 820 resized 387573 727 resized 387572 673 resized 387571 516
14:00: المانیتور به نقل از یک دیپلمات شرکت کننده در گفتگوهای هسته ای گزارش داد، در حالی که در بخش‌های اندکی از تدوین متن توافق نهایی پیشرفت داشته‌ایم هیچ بخشی از اختلافات اصلی ایران و گروه 1+5 هنوز حل و فصل نشده است. به گفته وی ممکن است موضوعاتی مانند اختلاف زیاد بر سر موضوعاتی مانند وسعت برنامه غنی سازی ایران در انتها حل و فصل شود، اما مشخص نیست که آنها تمایل به این کار داشته باشند.

وی با اشاره به کسب برخی پیشرفت ها تاکید کرده با این حال در عناصر اصلی گفتگوها به نتیجه نرسیدیم و خوشبین و بدبین نیستم بلکه بسیار سخت شده که بدانیم به نتیجه مورد نیاز می رسیم یا خیر. درباره موضوعات اصلی مورد اختلاف، مذاکره کنندگان همواره واقف بودند که هر گونه حرکتی در انتهای این روند پیش خواهد آمد و ممکن است به سرعت اتفاق افتد. ما امیدواری با تشریح صریح و محکم  مواضع خود روند را  برای گفتگوی فشرده ای فراهم کرده ایم. باید ببینم این امر چگونه پیش می رود.

این دیپلمات غربی با اشاره به عدم انعطاف زیاد در طرف مقابل گفت ما نیازمند آن هستیم که به توافقی برسیم که تضمین‌های  مطمئنی به ما ارائه کند. ما نمی توانیم در مقابلمان را ببندیم و پنجره پشتی باز بماند. بدون شک هر دو طرف خواهان یک توافق هستند. اما به ناچار دو طرف کف خواسته های یکدیگر را باید در نظر بگیرند. هر حرکتی پس از بحث و استدلال طولانی پیش می آید، و سپس همه چیز به سرعت شکل می گیرد. این اتفاق هنوز می تواند شکل بگیرد و من دلسرد نیستم اما نمی دانم.

13:40: رویترز گزاش داد؛ فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد، توافق جامعه هسته‌‌ای بین ایران و گروه 5+1 تا انتهای جولای (تیر ماه) حاصل شود. اشتاین‌ مایر در شهر وین به خبرنگاران گفت: تمامی طرف‌‌های درگیر در مذاکرات باید روی این مسئله متمرکز شوند که تا پایان تیرماه نتیجه نهایی حاصل شود. از ابتدا مشخص بود که سخت ‌ترین بخش‌‌های مذاکرات در روزهای آخر به بحث گذاشته خواهد شد، با این همه اطمینان دارم طرف‌‌های مذاکرات تا پایان جولای به نتیجه خواهند رسید.

سرگئی ر‌یابکوف معاون وزیرخارجه روسیه نیز به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته ‌ای ایران و گروه 5+1 را رد کرده و گفته است: نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات وجود دارد.

13:20: یک عضو تیم مذاکره کننده هسته
ای جمهوری اسلامی ایران که خواست نامش بیان نشود، فضای مذاکرات ایران و 1+5
را «جدی و سازنده» ارزیابی کرد اما اظهار داشت که پیشرفت در نگارش متن
توافق جامع «محدود» است.

وی در پاسخ به این سوال که پیشرفت در
اختلاف نظرها که قرار است در پرانتزها گذاشته شود، چگونه بوده و این اختلاف
نظرها موضع کدام کشور یا کشورهای عضو گروه 1+5 است؟ گفت: پیشنهادهای طرف
غربی در 1+5، مواضع حداکثری تندترین اعضای گروه است که حتی از حمایت همه
اعضای این گروه برخوردار نیست. درمقابل، پیشنهادهای ایران نه براساس مواضع
حداکثری بلکه راه حل های منطقی و منطبق با توافق ژنو است و فرصت منحصر به
فردی برای حل موضوع است.

13:14: رایزنی معاونان وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در چهارمین روز پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در هتل پله کوبورگ وین آغاز شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا