گوناگون

غدیر، تداوم خط نبوت

معاون تهذیب مدیریت حوزه‌های علمیه لرستان گفت: صاحب غدیر ارزش و منزلت بسیار والایی در پیشگاه الهی دارد.

حجت‌الاسلام «نجفی» در گفت‎و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان، عید غدیرخم را مظهر همدلی میان مسلمانان دانست و تصریح کرد: مسلمانان باید با محبت و برادری این عید بزرگ را گرامی داشته و در بیان عظمت و جایگاه این روز مهم در تاریخ اسلام تلاش کنند.

وی با بیان این‌که پیامبر اکرم(ص)‌ در خطبه‌ی غدیر همه مسلمانان را به اتحاد و وحدت دعوت کرده است، ادامه داد: پیغمبر اسلام(ص) در غدیر برای همه مسلمانان پیغام امامت و ولایت و وحدت اسلامی را به ارمغان آورد.

نجفی افزود: غدیر عیدی است که خدای تبارک و تعالی به‏‌وسیله رسول اکرم(ص) برای اجرای دستور پروردگار و ادامه راه انبیا، حضرت علی(ع) را به‎عنوان ولی و وصی پس از خود منصوب کرد و آشنایی با غدیر قدر و منزلت انسان را افزایش می‌دهد.

معاون تهذیب مدیریت حوزه‌های علمیه لرستان ادامه داد: در روایات نبوی در بیان مقام امیر مؤمنان(ع) احادیث فراوانی وجود دارد اما نبی مکرم اسلام (ص) معیارهایی برای عظمت امیرمؤمنان علی (ع) بیان کرده‌اند و فرموده‌اند: علی با قرآن است و قرآن با علی است بدین معنا که راه امیرمؤمنان(ع)، همان راه خدا، پیامبر و قرآن است.

وی گفت: بر همه مسلمانان به‌ویژه شیعیان توصیه شده که روز عید غدیر را بسیار قدر بدانند و ثواب روزه گرفتن در روز غدیر برابر با روزه گرفتن کل عمر است، چون صاحب غدیر ارزش و منزلت بسیار والایی در پیشگاه الهی دارد.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام «رضا حقیان»، امام جمعه دورود نیز با تبریک به‌مناسبت عید سعید غدیر خم ضمن تأکید بر لزوم تشریح مبانی تشیع در آحاد جامعه گفت: باید در مجالسی که در مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود، مسائل و اصول غدیر، ولایت و امامت حضرت علی(ع) را باز کنیم تا شیعیان نسبت به اعتقادی که دارند، شناخت کاملی یابند.

وی افزود: مخالفان شیعه امروز به تعبیر خودشان عالمانه درصدد تیشه زدن به ریشه تشیع هستند و در محافل علمی این مخالفان بحثی از امام علی(ع) و اهل بیت(ع) و مخالفت با آن‌ها نمی‌بینید و نوک حمله آنها به سمت اصل و اساس تشیع است و دیدگاه‌های مختلفی را با مستندات غیر علمی بسیار ضعیف مطرح و به‌دنبال تضعیف اصل و اساس تشیع هستند.

امام جمعه دورود با بیان این‌که هدف مخالفان تشیع از مطرح کردن نظریه‌های مختلف در رابطه با علل پیدایش تشیع از جمله این‌که تشیع بعد از جنگ‌های جمل و صفین به‎دلیل درگیری‌های سیاسی بوده است.تشیع محصول ایرانی‌هاست و شیعه محصول انتقام ایران از عرب‌هاست، خاطرنشان کرد: وقتی این نظرات را بررسی می‌کنیم، بحثی در مخالفت با امام علی(ع) یا مخالفت با اهل بیت(ع) وجود ندارد، بلکه به‌دنبال این هستند که در افکار شیعیان و دیگر مسلمانان اصل و اساس شیعه را تضعیف و مورد هدف قرار دهند و بگویند که شیعه ساخته و پرداخته ایرانی‌ها یا یهودی‌هاست، یا به‌علت منازعات سیاسی پس از جنگ جمل و صفین تشکیل شده است و ریشه اعتقادی ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس احادیث زیادی که در منابع معتبر تشیع و اهل سنت وجود دارد، همواره از حضرت علی(ع) با عنوان امام امت یاد شده و عقیده ما شیعیان بر این موضوع سیاسی نبوده و اعتقادی است. اعتقاد شیعیان بر این است که امام بعد از پیامبر عظیم‌الشأن اسلام باید از طریق خداوند متعال و رسول مکرم اسلام معرفی شود و این اتفاق در چندین مرحله انجام شده است.

امام جمعه شهرستان دورود با اشاره به یکی از موارد معرفی حضرت علی(ع) به‌عنوان جانشین پیامبر(ص) گفت: در همان ابتدای بعثت رسول مکرم اسلام و همان زمانی‌که پیامبر(ص) مأمور به آن شد تا دعوت خود را در بین خاندان خویش مطرح کند، این بحث توسط پیامبر(ص) گفته شد که نخستین کسی‌که بیعت کند، جانشین و وصی من است و تنها کسی‌که در هر سه مرحله درخواست پیامبر را اجابت کرد حضرت علی(ع) بود.

وی با اشاره به چگونگی بروز انحراف در خط اصلی اسلام پس از رحلت پیامبر(ص) گفت: با توجه به شرایط زمان و این‌که اصل اسلام در خطر بود، حضرت علی(ع) تصمیم گرفت صبر کند تا شرایط فراهم شود و بتواند اوضاع را مدیریت کنند و این انحراف را در آینده درست کنند.

حقیان خاطرنشان کرد: علت اساسی تشکیل انحراف در خط اسلام به توطئه منافقان و تحریک حزب انصار پس از رحلت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام برمی‌گردد. اگر امروز می‌بینید که در جهان اسلام مشکلات بی‌شماری وجود دارد، به‌علت انحرافی بود که در سقیفه‌ی بنی‌ساعده در اسلام به‌وجود آمد.

وی تصریح کرد: اگر چنانچه انحراف به‌علت پایبندی برخی‌ها به‌علل خودساخته در اسلام انجام نمی‌شد، به یقین شاهد این مشکلات که به انواع مختلف در سطح جهان اسلام مثل توطئه‌ای به نام داعش می‌بینیم، نبودیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا