گوناگون

فاصله ای بین عزم مردم و سیاستگذاریهای دولتی در حفاظت از دریاچه ارومیه وجود ندارد

81216498 5787392

گری لوییس روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: تغییرات اقلیمی خشک شدن دریاچه ارومیه را بسیار تحت تاثیر قرار داده ولی مشکل اصلی دریاچه تغییرات اقلیم نیست و مهمترین مساله این است که ما به عنوان جامعه محلی و ساکنان این حوضه چگونه بتوانیم از منابع آبی خودمان حفاظت کنیم.

وی اظهار کرد: کاری که شده و در حال انجام است این است که مقدار زیادی آب از سفره های تغذیه کننده دریاچه برداشت می شود که به نفع دریاچه نیست.

گری لوییس ادامه داد: در این زمینه می توانیم از طریق کشاورزی پایدار و با مدیریت پروژه های آبی، آب مورد نیاز را با شیوه های درست به دریاچه بازگردانیم.

وی گفت: مساله دریاچه تنها منحصر به مردم این منطقه نیست و ما نیز در این زمینه به خاطر از دست دادن یک زیست بوم بسیار با ارزش جهانی نگران هستیم.

نماینده سازمان ملل در ایران با شایسته خواندن فعالیتها و اقدامات دولت در زمینه همگرایی و هماهنگی بین دولت و مردم و دستگاهها در این زمینه افزود: قول می دهم برای نجات دریاچه ارومیه از هیچ اقدامی دریغ نکنم و در حد توان کمکهای بین المللی را در این زمینه ارائه کنم.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران گفت: انتظار مردم ارائه یک خروجی مطلوب از این نشستها و اقدامات است و امیدواریم با احیای دریاچه ارومیه مردم به خواسته خود برسند.

وی از وضعیت پیش آمده برای دریاچه ارومیه اظهار ناراحتی کرد و دقایقی در سواحل نمکی دریاچه ارومیه قدم زد.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران به همراه معاون برنامه عمران دبیرکل سازمان ملل متحد و هیاتی متشکل از مسوولان حفاظت محیط زیست کشور برای بازدید از دریاچه ارومیه، وضعیت فعلی آن و طرح های کشاورزی پایدار که در این حوضه انجام می شود به ارومیه سفر کرده است.

این نشست با حضور مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سازمان جهاد کشاورزی ارومیه برگزار شد.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که از 17 سال گذشته به علت بروز خشکسالی و برخی عوامل دیگر هم اکنون در حالت بحرانی به سر می برد.

بر اساس اعلام مسوولان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تاکنون بیش از 90 درصد دریاچه ارومیه خشک شده و این پهنه آبی تبدیل به شوره زار و نمکزار شده که کارشناسان میزان نمک موجود در این دریاچه را میلیون ها تن تخمین می زنند.

7125/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا