گوناگون

فقدان سردخانه = دورریزی تولیدات کشاورزی

سردخانه محصولات باغی و زراعی زمینه‌ساز رونق اقتصادی مناطقی از کشور است که جمعیت قابل توجهی از ساکنین آن کشاورز یا باغدار هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، بنا بر اعلام مقامات وزارت جهادکشاورزی به دلیل نبود سردخانه و صنایع فرآوری کافی محصولات کشاورزی در کشور ما، سالانه 29 میلیون تن محصولات باغی و زراعی که حاصل دسترنج کشاورزان و باغداران این مرز و بوم است، از بین رفته و با پدیده دورریزی مواجه هستند.

شهرستان ساوه نیز با دارا بودن 137 هزار هکتار اراضی کشاورزی که 20 هزار هکتار آن محصولات باغی و 67 هزار هکتار محصولات زراعی است، به عنوان قطب کشاورزی با تولید محصولات شاخصی همچون انار، طالبی، زیتون، پسته و … به دلیل فقدان سردخانه سهم قابل ملاحظه‌ای از دورریز تولیدات زراعی و باغی را به خود اختصاص داده است.

نظر به اهمیت این مقوله باید بتوان با اتخاذ تدابیری سهم دور ریز تولیدات کشاورزی در این منطقه از کشور را کاهش داد.

احداث سردخانه‌ها ارتباط مستقیمی با رونق کشاورزی دارد

محمد شکروی یک مدرس دانشگاه در این رابطه به ایسنا گفت: نبود سردخانه منجر به فروش زودهنگام محصولات کشاورزی با قیمت اندک به دلیل فقدان شرایط نگهداری لازم میوه‌ها می‌شود و چه بسا فروش تولیدات کشاورزی در خارج از فصل و نگهداری آن در سردخانه‌ها، سود خوبی را عاید باغدار یا کشاورز کند.

وی خواستار اعطای تسهیلات از سوی متولیان امر به منظور احداث سردخانه‌ها در حمایت از تولیدات کشاورزی شد و اظهار کرد: به تناسب میزان تولید محصولات باغی و زراعی، احداث سردخانه‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

شکروی خاطرنشان کرد: شهرستان ساوه به عنوان قطب کشاورزی منطقه از ظرفیت‌های لازم برای احداث سردخانه‌های گوناگون برخوردار است. انار، طالبی، زیتون، پسته و غیره بخش زیادی از تولید محصول باغی و زراعی ساوه را به خود اختصاص می‌دهد با این وجود این محصولات اغلب بدون فرآوری و بسته‌بندی به بازار عرضه می‌شوند.

به گفته‌ی این مدرس دانشگاه هم‌اکنون به دلیل نبود سردخانه و صنایع تبدیلی در شهرستان بسیاری از محصولات تولیدی این منطقه با بسته‌بندی و نشان تجاری سایر نقاط کشور به بازار عرضه می‌شود، در حالی که می‌توان با احداث چنین مراکزی از خدشه‌دار کردن برند این شهرستان جلوگیری و محصولات تولیدی این منطقه را با نشان تجاری ساوه به داخل و خارج از کشور صادر کرد.

سردخانه دست دلالان را کوتاه می‌کند

یک باغدار منطقه نیز از احداث سردخانه برای محصولات باغی به عنوان راهکاری جهت رونق صادرات و کوتاه‌شدن دست واسطه‌ها یاد کرد و افزود: باغداران مجبورند محصولات تولیدی خود را بدلیل نبود سردخانه، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب با قیمت پایین به افراد سودجو و دلالان بفروشند.

یدالله تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: مسئولان در راستای حمایت از تولیدات باغی با احداث سردخانه، امکانات نگهداری میوه را در روستاها و مراکز تولیدی فراهم کنند تا باغداران، تولیدات خود را با قیمت‌های ناچیز به دلالان نفروخته و در هزینه‌های خود متضرر نشوند.

وی خاطرنشان کرد: دست‌اندرکاران امر باید طوری مدیریت و برنامه‌ریزی کنند تا حاصل دسترنج کشاورزان و باغداران که تنها از این راه امرار معاش می‌کنند توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب از بین نرود و کشاورز مجبور نشود برای اینکه از عهده پرداخت هزینه‌های برداشت محصول، آبیاری و … برنمی‌آید، مبادرت به برداشت محصول نکرده و میوه‌ها بر روی درخت بمانند.

سردخانه‌ها در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی نقش کلیدی دارند

یک سرمایه‌گذار نیز که نسبت به احداث سردخانه 10 هزار تنی محصولات کشاورزی در ساوه اقدام کرده است، با بیان اینکه سالانه در ساوه بین 200 تا 300 هزار تن محصولات کشاورزی از قبیل انار و میوه‌های سردرختی تولید می‌شود، اظهار کرد: سردخانه‌ها دارای قابلیت حفظ و نگهداری از محصولات زراعی و باغی، مواد غذایی، پروتئینی، صیفی، گل و گیاه هستند و این امر نشانگر اهمیت احداث سردخانه‌ها در راستای ایجاد صرفه اقتصادی بیشتر برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و باغی است.

برزو حاتمی افزود: سردخانه‌ها در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی نقش کلیدی دارند و به عنوان حلقه واسط تولید و بازار می‌توانند در حفظ کیفیت محصول، نقش اساسی ایفا کنند.

وی اظهار کرد: بدون وجود و توسعه سردخانه در مناطق مختلف استان مرکزی امکان تولید پایدار ممکن نبوده و در هر فصل تولید، بخشی از محصول به ضایعات تبدیل خواهد شد و این سردخانه‌ها به عنوان مراکز ذخیره‌سازی نقش مهمی در تنظیم بازار مصرف داخل و رونق صادرات دارند.

وی افزود: با ذخیره‌سازی میوه‌ها به خصوص انار در شرایط مناسب، امکان ایجاد تعادل عرضه و تقاضا در هر زمانی از سال فراهم می‌شود، همچنین بکارگیری تجهیزات مدرن در سردخانه‌ها، کاهش قیمت نگهداری میوه علاوه بر کاهش ضایعات آن برای کشاورزان به میزان 10 تا 15 درصد امکان خواهد یافت.

وی با بیان اینکه احداث یک سردخانه 100 هزار تنی در ساوه ضرورت دارد، گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل سردخانه 10 هزار تنی که اخیرا به بهره‌برداری رسیده است، جاده سردخانه است.

وی افزود: با اداره راه و شهرسازی توافق کردیم که جاده دسترسی به سردخانه و زمین‌های همجوار را با کمک خود و همسایگان‌مان زیرسازی کنیم تا با مشارکت این اداره آسفالت شود اما، هشت ماه گذشته و خبری از آسفالت این جاده نیست.

حاتمی تصریح کرد: ساوه قطب کشاورزی و صنعت استان مرکزی بوده و سهم مهمی را در تولید استان مرکزی داراست. براین اساس ضرورت داشت تا برای نگهداری مطلوب تولیدات غذایی خصوصا محصولات کشاورزی و به ویژه محصول انار چنین سردخانه‌ای ایجاد شود. این سردخانه 10 هزار تنی به طور حتم بر سودآوری کشاورزان ساوه‌ای خواهد افزود.

وی با بیان اینکه توسعه سردخانه‌سازی نقش مهمی در جلوگیری از اتلاف و ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی دارد افزود: ساوه نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارد، از این رو توجه به ضرورت‌ها و چالش‌ها در زیرساخت‌های اساسی بخش مزبور همچون صنایع تبدیلی، سردخانه‌سازی و غیره بسیار حائز اهمیت است.

حاتمی تصریح کرد: تولید محصولات کشاورزی در ساوه و مجاورت آن با پایتخت، ضرورت ایجاد سردخانه برای نگهداری و صادرات محصولات این منطقه را دو چندان می‌کند.

سردخانه‌سازی ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه‌گذار دارد

معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی ساوه نیز گفت: سردخانه محل نگهداری محصولات کشاورزی جهت عرضه طولانی مدت به بازار است.

محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: با احداث سردخانه توان مدیریت کشاورز و تولیدکننده بر محصولاتش بیشتر می‌شود و قطعا انگیزه تولید‌کننده در این حوزه را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: سردخانه علاوه بر تأمین نیاز مصرف‌کننده در فصول مختلف درآمد بیشتری را برای کشاورز به همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: جلوگیری از فساد محصول، افزایش درآمد و بهره‌برداری بهتر از سرمایه از دیگر مزایای توسعه سردخانه‌ای در این شهرستان است.

به گفته‌ی این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه، کاهش ضایعات محصول، کم شدن هزینه‌های حمل و نقل، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی از دیگر مزایای ساخت سردخانه در کنار مراکز تولید و باغداری شهرستان است.

وی با بیان اینکه این بخش ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه‌گذار دارد، خاطرنشان کرد: مجموعه جهاد کشاورزی از سرمایه‌گذارانی که برای احداث چنین مراکزی تمایل داشته باشند استقبال کرده و قطعا از طریق ارائه تسهیلات و تسهیل در بوروکراسی‌های اداری زمینه تسریع در بهره‌برداری را فراهم خواهد کرد.

خلیلی ابراز امیدواری کرد: با توسعه سردخانه‌ها در این شهرستان ضمن نگهداری مناسب محصولات کشاورزی تولیدی با هزینه کمتر، زمینه ارائه خدمات به سایر استان‌های همجوار فراهم شود.

گزارش از: علی فرقانی، خبرنگار ایسنا منطقه مرکزی

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا