Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی جهان یعنی هانی‌ ول را بشناسید

قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی جهان با نام هانی ول چندی پیش ساخته شده و گفته می شود که این کامپیوتر دارای سرعت دو برابری نسبت به نمونه ساخته شده توسط آی ام بی است.

«هانی‌ول» اخیرا اعلام کرده که موفق به ساخت قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی با حجم کوانتوم ۶۴ شده که دو برابر از جایگزین بعدی خود در این صنعت، قوی‌تر است.

این ادعای هانی‌ول به معنای آن است که این شرکت می‌تواند با استفاده از کامپیوتر کوانتومی خود به صنایع در رفع مشکلاتی که حل آن‌ها به وسیله کامپیوترهای سنتی امکان‌پذیر نیست، کمک کند. در یک پست، مدیرعامل بخش کوانتومی هانی‌ول، «تونی اوتلی» علت قدرت بالای کامپیوتر را اینگونه شرح داده:

«علت قدرت بالای کامپیوتر کوانتومی ما، داشتن باکیفیت‌ترین کیوبیت‌ها با کمترین نرخ خطا است. این کامیپوتر ترکیبی از استفاده از کیوبیت‌های یکسان و کاملا متصل و همچنین کنترل دقیق است.»

زمانی که این شرکت برای اولین بار خبر از آغاز ساخت کامپیوتر کوانتومی خود داد، اعلام کرد که تولید آن به وسیله باکیفیت‌ترین کیوبیت‌ها جزو اولویت‌های اصلی آن‌ها محسوب می‌شود. هانی‌ول برای دستیابی به هدف خود روی حذف خطاهای موجود در سیستم‌های مجهز به تعداد کمی کیوبیت تمرکز کرد و سپس تعداد کیوبیت‌ها را افزایش داد.

قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی جهان
قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی جهان

از آنجایی که عملیات‌های کوانتومی هانی‌ول خطاهای کمی دارند، با افزودن هر کیوبیت به کامپیوتر، حجم کوانتوم آن افزایش پیدا می‌کند. حجم کوانتوم معیار ایجاد شده توسط IBM است که توانایی‌های یک کامپیوتر کوانتومی و نرخ خطاها را اندازه‌گیری می‌کند.

هانی‌ول با «Azure Quantum» مایکروسافت همکاری دارد، بنابراین در آینده نزدیک سازمان‌ها می‌توانند به صورت مستقیم توسط رابط این شرکت به کامپیوتر کوانتومی دست پیدا کنند یا اینکه از طریق پرتال مایکروسافت به آن دسترسی پیدا خواهند کرد. این شرکت در کمپانی رایانش کوانتومی «کمبریج» و همچنین «Zapata Computing» سرمایه‌گذاری کرده است.

رایانش کوانتومی کمبریج روی شیمی، یادگیری ماشینی و امنیت سایبری تقویت شده تمرکز کرده، در حالی که Zapata Computing در زمینه خلق الگوریتم‌ها و نرم افزارهای کوانتومی فعالیت دارد. شرکت‌های مختلف در زمینه رایانش کوانتومی سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده‌اند، بنابراین در آینده نزدیک به آن‌ها دسترسی پیدا خواهیم کرد.

منبع: newsrust

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا