Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

ثبت تصاویری از قمر فوبوس کوچک مریخ توسط تلسکوپ فضایی هابل

قمر فوبوس کوچک مریخ در حالی توسط دوربین های تلسکوپ فضایی هابل ناسا رصد شده است که هابل موفق به ثبت تصاویری از قمر فوبوس کوچک مریخ در طول سفر مداری خود در اطراف مریخ شده است.قمری که در سال ۱۸۷۷ شناسایی شد، به قدری کوچک بوده که در تصاویری که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده همانند یک ستاره به نظر می‌رسد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

قمر فوبوس کوچک مریخ به همراه قمر و دیموس از سطح مریخ، حرکتی خیلی متفاوت‌تر از ماه زمین ارند. فوبوس چابک از غرب طلوع می‌کند، در شرق غروب می‌کند، و دوباره فقط پس از ۱۱ ساعت طلوع می‌کند، در صورتی که دیموس، مطابق انتظار از شرق طلوع می‌کند اما خیلی آهسته. با وجود مدار ۳۰ ساعته‌اش، ۲٫۷ روز زمان می‌برد تا در غرب غروب کند همچنانکه دیموس با سرعت کمتر از چرخش بهرام به آهستگی پایین می‌رود، و در نتیجه طول می‌کشد تا دوباره طلوع کند.

قمر فوبوس کوچک مریخ
تصویری از فوبوس. گرفته‌شده توسط مدارگرد شناسایی مریخ، ۲۳ مارس ۲۰۰۸.

با این حال قمر فوبوس کوچک مریخ قطر زاویه‌ ای بین ۸ دقیقه (هنگام طلوع) و ۱۲ دقیقه (در بالای سر) دارد، در صورتیکه دیموس ۲ دقیقه قطر زاویه‌ای دارد. قطر زاویه‌ای خورشید، با در نظر گرفتن اختلاف شدت فروزندگی، حدود ۲۱ دقیقه‌ است و توضیح بیشتر این که مریخ دو قمر طبیعی بسیار کوچک دارد، فوبوس و دیموس، و استدلال می‌شوند که سیارک های اسیر شده هستند.

تلسکوپ فضایی هابل در طول گذر ۲۲ دقیقه‌ای خود، ۱۳ تصویر را ثبت کرده و به منجمان اجازه داد تا بتوانند یک time-lapse video ایجاد کنند و در این میان نیز تصویربرداری گاه‌گذر و یا گاه‌گشتی و یا زمان‌گریز Time-lapse photography شیوه‌ای است که در آن فرکانس ضبط فریم‌ها در یک سکانس، کمتر از فرکانس مشاهده آن ها در همان سکانس است. زمانی که نتیجه کار با سرعت عادی پخش می‌شود، به نظر می‌رسد که زمان با سرعت بیشتری می‌گذرد.

البته باید گفت که مواردی که بیشتر موضوع تصویربرداری زمان‌گریز هستند شامل حرکت ابر، رشد گیاهان، فساد میوه‌ها، پیشرفت ساخت سازه‌ها و تردد مردم در شهرها می‌شود.

قمر فوبوس کوچک مریخ
تصویر متحرک قمر فوبوس کوچک مریخ که به تازگی توسط هابل به ثبت رسیده است

در این ارتباط در فیلم‌برداری از این اصول برای تُندنماییfast motion و به عنوان جلوه استفاده می‌شود. تندنمایی نوعی جلوه است که در آن فیلم‌برداری با سرعتی کمتر از حد معمول انجام می‌شود و سپس فیلم با سرعت عادی به نمایش درمی‌آید تا حرکات عناصر صحنه بر روی پرده تند به نظر آید.

قمر «فوبوس» یکی از کوچکترین قمرهای خورشیدی و نزدیکترین قمر به سیاره مریخ است. فوبوس از همه قمرهای سامانه خورشیدی به کُره خود نزدیکتر بوده و تنها ۶۰۰۰ کیلومتر از مریخ فاصله دارد. میانگین شعاع فوبوس حدود ۱۱ کیلومتر بوده و یکی از کم انعکاس‌ترین اجسام در منظومه شمسی است.

این قمر کوچک تنها در ۷ ساعت و ۳۹ دقیقه یک گردش کامل به دور سیاره خود را به اتمام می‌رساند، که این میزان سریعتر از حرکت مریخ به دور خود است.

فوبوس، اولین بار توسط «آساف هال» (Asaph Hall)، ستاره‌شناس آمریکایی در ۱۸ اوت سال ۱۸۷۷ کشف شد. این ستاره‌شناس، قمر دیگر مریخ یعنی “دیموس” را نیز کشف کرد و البته با وجود اینکه نظریه‌هایی در مورد این دو قمر وجود دارد، منشا پیدایش آن ها هنوز نامشخص و مورد بحث است.

منبع   nasa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا