Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریکامپیوتر

چگونه کامپیوتر ۲۰۰ هزار دلاری Apple۱ سر از بازیافت درآورد + عکس

میهن پست – اپل Apple-۱  یک رایانه شخصی است که در سال ۱۹۷۶ توسط شرکت اپل به بازار عرضه شد که این رایانه توسط اِستِفان گَری وازنیَک یا اِستِفان گَری وازنیاک مشهور به استیو وازنیک مهندس کامپیوتر، مخترع و دانشمند آمریکایی  که در ۲۶ سالگی همراه با رونالد وین و استیو جابز کمپانی اپل را در سال ۱۹۷۶ تاسیس کردند طراحی و  به صورت دست‌ساز ساخته شد . دوست وزنیاک یعنی استیو جابز ایده فروش این رایانه را داشت. اپل ۱ نخستین محصول اپل بود و این رایانه که دارای پردازشگر ۱ مگاهرتز و ۴ کیلوبایت حافظه با ۶۶۶ دلار قیمت که ساخت آن تا سال ۱۹۷۷ ادامه  و مورد توجه خاص مردم آن زمان قرار گرفت.

اگر وسایل قدیمی زیادی در منزلتان بود و تصمیم گرفتید که آن ها را درو بریزید و یا این که به مرکز بازیافت تحویل دهید، حتماً قبل از اینکه این کار را انجام دهید وسایل مورد نظر را مجدداً بررسی کنید؛ زیرا ممکن است این وسایل بیشتر  از آن چیزی که فکرش را می‌کنید با ارزش و قدیمی باشد.

چرا که مدتی است شرکت بازیافت در Silicon Valley  تلاش می کند تا یک خانم ناشناس را که یک کامپیوتر Apple-1 قدیمی و کمیاب را که ارزش آن چیزی معادل ۲۰۰٬۰۰۰ دلار است را بدون اطلاع از کمیاب بودنش دور انداخته پیدا و نیمی از مبلغ این یادگاری با ارزش – وازنیاک – را به وی بدهد.

Apple ۱
Apple ۱

این شرکت بازیافت درحالی این تصمیم را گرفته است که متاسفانه از این خانم آدرشی در دست نداشته و وی نیز تقاضای رسیدی مبنی بر تحویل وسایلش به شرکت بازیافت نکرده است نکرده تا حالا مسئولان این شرکت هیچ اطلاعات تماسی از وی نداشته باشند.

این کامپیوتر ظاهراً در حین تمیز کردن یک گاراژ پس از مرگ شوهر این خانم پیدا شده و بعد توسط این شرکت بازیافت که Clean Bay Area نام دارد، به یک موزه فروخته شده است. تنها حدود ۲۰۰ دستگاه از این کامپیوترهای نسل اول اپل ساخته شده و همه آن‌ها به صورت دستی توسط استیو جابز، Steve Wozniak و Ron Wayne در سال ۱۹۷۶ سرهم شده است.

اگر این خانم با شرکت Clean Bay Area تماس بگیرد، یک چک ۱۰۰٬۰۰۰ دلاری منتظر اوست؛ زیرا این شرکت می‌خواهد درآمد حاصل از فروش این کامپیوتر را با این اهداکننده ناشناس تقسیم کند. نائب رئیس شرکت CBA، Victor Gichun، در این رابطه گفت: «ما به دنبال این خانم هستیم. من وی را به خاطر دارم. برای شناسایی وی، کافی است دوباره چهره این خانم را ببینم».
شرکت Clean Bay Area که در Milpitas واقع شده است، عمدتاً با کامپیوترها، تجهیزات آزمایشگاهی، کیت‌های مختص تست و نیمه‌رساناها سروکار دارد. اگر چه بیشتر سخت‌افزارهایی است که وارد این انبار می‌شوند، از کسب‌وکارهای محلی هستند؛ اما گاهی اوقات افراد عادی نیز به منظور کمک‌ مالی به این شرکت سر می‌زنند. این کامپیوتر اپل، باارزش‌ترین چیزی بود که این شرکت تاکنون دریافت کرده است.

وازنیاک مشهور در کنار استیو جابز
وازنیاک مشهور در کنار استیو جابز

در آن زمان کامپیوتر Apple-1 به قیمت ۶۰۰ دلار به فروش رسیده است؛ اما در حال حاضر می‌تواند به قیمت چند صد هزار دلار در حراجی‌ها به فروش برسد. رکورد خرید یک Apple-1 ۹۰۵٬۰۰۰ دلار است؛ اما این رکورددار تنها مدل باقی‌مانده‌ای بود که شخصاً توسط استیو جابز و خارج از منزلش به فروش رسیده بود. کامپیوتر Apple-1 دارای حافظه ۴ کیلوبایتی است. در نتیجه کاربردی در دنیای امروزی ندارد و تنها برای نمایش در موزه‌ها مناسب است.

منبع : computerhoy.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا