Mihanpostاجتماعی

وقتی درآمد افراد بر انتخاب نوع موسیقی‌شان تاثیر می گذارد ؟

میهن پست – موسیقی سیستم عواطف – لیمبیک – مغز را به سرعت تحریک می کند و به تحریک احساسی و فرافکنی حالت های درونی و هم حسی منجر می شود و در بسیاری از مواقع زندگی که کلام و بیان پاسخگو نیست, می تواند موجب همدردی و هم حسی شود و از همه مهم تر احساس ها را وسعت بخشد.

بنابراین حتما شنیده‌اید که بعضی‌ها می‌گویند راک گوش نکنید چون خشن می‌شوید! تاکنون تحقیقات بی‌شماری در مورد رابطه خشونت و برخی موسیقی‌ها به انجام رسیده است. طبق این تحقیقات موسیقی راک، رپ وتکنو معمولا متهم می‌شوند که سبب بروز رفتارهای خشونت‌آمیز در نوجوانان هستند.

اما به گفته محققان آمریکایی آنچه که سبب بروز خشونت در پی گوش دادن به برخی موسیقی‌ها می‌شود، آهنگ نیست بلکه بار معنایی کلمات استفاده شده است. بار منفی کلمات گاهی می‌تواند سبب افزایش احساسات منفی و رفتارهای خشونت‌آمیز شود.

استفاده بشر از موسیقی، امری آسان و قابل‌دسترس بوده است، چون ریتم و ملودی، به عنوان دو رکن اساسی موسیقی، در سرشت انسان وجود داشته و از طرفی آواگری‌ها و حرکات ریتمیک نیز نیازی به تکلم نداشته است. از این رو، در بیشتر قبایل ابتدایی مراسم و آیین‌های مختلف موسیقایی که وسیله‌ای برای ابراز همبستگی جمعی و از بین بردن ترس‌ها و غم‌ها و ایجاد آرامش و شادی و اراده در بین افراد قبیله بوده برگزار می‌شده است.

اما سخن ما از باب دیگری است که البته این موضوع را با ارائه سوال هایی شروع خواهیم کرد :

شما چه نوع آهنگ‌هایی را دوست دارید؟ با ما همراه باشید تا بگوییم کدام سبک‌های موسیقی مختص افراد پردرآمد و کدام سبک‌ها مختص افراد کم‌درآمد محسوب می‌شوند.

طبق گفته محققان دانشگاه British Columbia، آهنگ‌هایی که به آن‌ها گوش می‌دهید، نه تنها ترجیحات شما در حوزه موسیقی را نشان می‌دهند، بلکه طبقه اجتماعی شما را نیز آشکار می‌کنند.
این تحقیق که مطمئناً بحث‌های مختلفی را برمی‌انگیزد، در شماره جدید Canadian Review of Sociology منتشر شده است. در این تحقیق ۱۵۹۵ فرد بالغ که در تورنتو یا ونکوور زندگی می‌کردند، شرکت داشتند. از این افراد در مصاحبه‌های تلفنی سؤال شد که چه آهنگ‌هایی را دوست دارند و کدام سبک آهنگ‌ها را دوست ندارند. این دسته‌بندی شامل ۲۱ سبک مختلف موسیقی بود. همچنین از این افراد خواسته شد تا سبکی که بیشتر می‌پسندند و سبکی که کمتر می‌پسندند را نیز مشخص کنند.

حالا قبل از این که نتیجه این تحقیق را بیان کنیم، بایستی بگوییم طبقه پایین نباید احساس کنند که به آن‌ها توهین شده است. این تحقیق مشخص کرد که علاقه یک فرد به بونو (خواننده ایرلندی گروه راک یوتو) یا بتهوون تنها تحت تأثیر طبقه اجتماعی قرار نمی‌گیرد. سن، جنسیت، وضعیت مهاجرت و قومیت نیز از جمله عواملی هستند که علاقه به یک سبک موسیقی را ایجاد می‌کنند.
نتیجه این تحقیق به شرح زیر منتشر شده است:

افرادی که درآمد کمتری دارند و سطح تحصیلات آن‌ها پایین است، به سبک‌های زیر علاقه‌مند هستند:

موسیقی کانتری
موسیقی دیسکو
موسیقی Easy Listening
Golden Oldies
موسیقی هوی متال
رپ

۱۵۷۸۹_g

افراد ثروتمند و با تحصیلات بیشتر سبک‌های زیر را دوست دارند:

کلاسیک
بلوز
جاز
اپرا
گروه کر
پاپ
رگی
راک
تئاتر موزیکال

یکی از محققان به نام Gerry Veenstra اظهار داشت عبارت «طبقه اجتماعی» در این تحقیق تعریف شده است. وی موسیقی Easy Listening، تئاتر موزیکال و پاپ را ترجیح می‌دهد.
وی می‌گوید: «طبقه اجتماعی عبارت مبهم و سنگینی است و روش‌های مختلفی برای درک و ارزیابی آن وجود دارد. طبقه اجتماعی با وضعیت اقتصادی در جامعه برابر است و این موضوع بحث اصلی این تحقیق بود».

موسیقی زبان آرزوها، انتظارها و عواطف بشری است و هر قوم و ملتی برحسب ویژگی‌های عاطفی و فرهنگی خود، موسیقی خاصی دارد. با درک موسیقی، عواطف زیبا، همدردی و تفاهم بیشتر قلبی میسر خواهد شد. بنابراین پژوهشگران توصیه می‌کنند که والدین روزانه یک ساعت برای فرزندان کوچک خود موسیقی پخش کنند. این عمل موجب بهتر شدن وضعیت تغذیه، خواب و افزایش وزن آنها می‌شود.

همچنین نوع سبک موسیقی که موردعلاقه افراد نیست، به طبقات مختلف بستگی دارد.
به عنوان مثال، افرادی که تحصیلات کمتری داشتند، ۸ برابر بیشتر از افراد باتحصیلات از موسیقی کلاسیک متنفر بودند. آنچه افراد طبقه بالا دوست دارند، افراد طبقه پایین دوست ندارند و بالعکس.
طبق گفته این محقق، «جنبه‌های زیادی از فرهنگ زندگی اجتماعی مانند موسیقی، ورزش، مذهب، تغذیه و غیره تحت تأثیر طبقه اجتماعی قرار می‌گیرند. در نتیجه تعجب‌برانگیز نیست که معیارهای من از طبقه اجتماعی در نهایت با معیارهای علایق موسیقیایی افراد ارتباط داشت. با این حال، هر سبک موسیقی به تحقیق مختص خود نیاز دارد تا مشخص شود چرا یک سبک خاص موردعلاقه طبقه خاصی از اجتماع است».

نظر شما در مورد نتایج این تحقیق چیست؟ فکر می‌کنید این دو موضوع با یکدیگر ارتباط دارند؟

نتیجه:
• موسیقی به عنوان یک راه درمان برای انواع بیماریهای روحی و روانی مانند اسکیزفرنی، افسردگی و دیگر اختلالات وهمچنین انواع بیماریهای جسمی مانند بیماریهای سخت من جمله سرطان قابل استفاده می باشد.
• بنابراین انواع موسیقی، مانند موسیقیهای شاد، حزین انگیز، خلسه آور اثرات متفاوتی بر روی سیستم عصبی و سایر مناطق مغز دارد.
• از موسیقی درمانی می توان بعنوان مکمل دارو درمانی استفاده کرد.
• موسیقی قومی رایج در ایران، تأثیر درمانی ندارد و بیش تراثر القایی و تلفیقی دارد و به بازسازی نیاز دارد
• عادت به موسیقی هیجان انگیز اثر نامطلوب دارد و اراده را ضعیف می کند.
• عادت به موسیقی تأثر برانگیز خلق را نااستوار و هوش را کم می کند .
• به طور کلی موسیقی از طریق مغز بر هورمون های مختلف اثر می کند. موسیقی آرام بخش برهورمون های استرس اثر می گذارد و تنش وفشار را با ایجاد امواج آلفا کم می کند.

البته موسیقی بر محتوای فکر و اندیشه اثر نمی گذارد و قدرت حل مسئله را ندارد. صرفاً با کم و زیاد کردن فعالیت امواج مغزی وترشح هورمون ها بر حالات و خلقیات اثر می کند و با ایجاد نشاط و روحیه سیستم ایمنی بدن را در برابر استرس قوی تر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا