Mihanpostپیشنهاد سردبیردسته‌بندی نشدهسیاسی

نتایج تحویل موشک اس ۳۰۰ به ایران در خاورمیانه ؟

میهن پست – تحویل اس ۳۰۰ دو مزیت برای تهران خواهد داشت. با تحویل این موشک‌ها، ایران خواهد توانست حریم هوایی خارج از مرزهای خود را کنترل و از تأسیسات هسته‌ای خود حفاظت کند.

پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر در مقاله‌ای به قلم جرمی بندر نوشت فروش احتمالی سامانه‌های ضد هوایی اس-۳۰۰ روسیه به ایران مناسبات قدرت در خاورمیانه را به طور اساسی تغییر می دهد.

تحویل اس-۳۰۰ دو مزیت برای تهران خواهد داشت. با تحویل این موشک‌ها، ایران خواهد توانست حریم هوایی خارج از مرزهای خود را کنترل و از تأسیسات هسته‌ای خود حفاظت کند.

بر اساس توافقنامه‌ای که سال ۲۰۰۷ امضاء شد، روسیه قرار است نسخه پی ام یو-یکPMU-1 موشک‌های اس- ۳۰۰ را که ۱۵۰ کیلومتر برد دارند و می توانند یک هواپیمای در حال پرواز را در ارتفاع ۲۸ کیلومتری هدف قرار دهند، به ایران بفروشد.

اس-۳۰۰ – С-۳۰۰ – یک سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در اواخر دهه ۱۹۷۰ توسط شرکت همکاری‌های صنعتی آلماز برای نیروی دفاع هوایی شوروی ساخته شد. مدل‌های مختلف این موشک در نام‌گذاری ناتو با نام‌های سام ۱۰، سام ۱۲ و سام ۲۰ شناخته می‌شوند.

جرمی بندر خاطر نشان کرد اگر ایران موشک‌های اس-۳۰۰ را در ساحل جنوبی خود مستقر کند، امکان خواهد یافت در جریان هر گونه برخاستن یک هواپیمای آمریکایی از پایگاه‌های هوایی در منطقه خلیج فارس قرار بگیرد.

این سامانه‌های روسی به علاوه به ایران کمک خواهند کرد از تأسیسات هسته‌ای خود حفاظت کند.

به گفته بندر، تحویل اس-سیصد به تهران مانع از مداخله نظامی احتمالی در صورت نقض توافقنامه هسته‌ای از سوی ایران خواهد شد زیرا هر کشوری که فناوری استیلث Stealth را نداشته باشد، نمی تواند به این کشور حمله کند.

اگر چه آمریکا همچنان قادر است به جمهوری اسلامی حمله کند اما وجود سامانه‌های اس- ۳۰۰ در ایران، عملیات نظامی علیه این کشور را فوق‌العاده پیچیده و بسیار پرهزینه خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اواسط آوریل حکمی را امضاء کرد که ممنوعیت تحویل موشک‌های زمین به هوای اس-۳۰۰ را به ایران لغو می کند.

اجرای قرارداد مورد نظر که سال ۲۰۰۷ امضا شد، سال ۲۰۱۰ به دستور دمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه به حال تعلیق درآمد.

این رویکرد یک جانبه روسیه فراتر از چارچوب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل بود که منحصرا فروش تسلیحات تهاجمی را به تهران به علت برنامه هسته‌ای این کشور ممنوع می کند.

منبع : irib

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا