Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

کنترل ماهواره‌های گم شده به کمک میکروماهوارهای جدید+ عکس

به گزارش میهن پست – یک میکروماهواره‌ جدید می‌تواند برای خلاص‌شدن از ماهواره‌های منسوخ‌شده و همچنین نجات یک جفت ماهواره گالیله به کار رود که هم‌اکنون در مدار اشتباه گیرافتاده‌اند.

کنترل ماهواره‌های گم شده به کمک میکروماهواره جدید
کنترل ماهواره‌های گم شده به کمک میکروماهواره جدید

در تاریخ ۲۲ اوت (۳۱ مرداد)، دو ماهواره گالیله که بر روی یک موشک روسی سایوز و از پورت فضایی آژانس فضایی اروپا در گویان فرانسه به فضا پرتاب شده بودند، در مدار اشتباهی قرار گرفتند. گفته می‌شود می‌توان با استفاده از میکروماهواره‌ جدید این دو ماهواره را به مدار اصلی بازگرداند.

کنترل ماهواره‌های گم شده به کمک میکروماهواره جدید
کنترل ماهواره‌های گم شده به کمک میکروماهواره جدید

میکروماهواره‌ DeOrbiter در اصل برای کاهش ابر زباله‌های فضایی حول زمین طراحی شده و انجام عملیات ماهواره‌ای را از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر می‌کند. سامانه مزبور همچنین به عنوان یدک‌کش فضایی و برای خارج‌کردن ماهواره از مدار طراحی شده است. این موضوع به ماهواره امکان می‌دهد با مصرف تقریبا تمامی نیروی پیشرانه‌اش، عمر کاربردی‌اش افزایش یابد.

میکروماهواره‌ 250 کیلوگرمی مزبور به عنوان محموله اضافی در یک حلقه پرتاب ویژه به فضا پرتاب خواهد شد.
میکروماهواره‌ ۲۵۰ کیلوگرمی مزبور به عنوان محموله اضافی در یک حلقه پرتاب ویژه به فضا پرتاب خواهد شد

همچنین می‌توان این ماهواره‌ را به مدار پایین زمین پرتاب کرد تا سرعت ماهواره‌های حاضر در این مدار را کند کرده و آن‌ها را به جو زمین بفرستد تا در آنجا آتش گیرند. این میکروماهواره توسط پنل‌های خورشیدی ۱۵۰۰ واتی نیرودهی می‌شود و گاز محرکه زنون را برای ایجاد نیروی پرتاب جهت خارج‌کردن یک ماهواره‌ دو تنی از مدار یونیزه می‌کند.

میکروماهواره جدید
میکروماهواره جدید

با ترکیبی از یک سیستم هدف‌گیری آنبورد و نظارت از سوی تیم کنترل ماموریت، DeOrbiter برای ملاقات با یک ماهواره، منطبق‌شدن با مدارها و قفل‌شدن بر روی یک سامانه با چنگک طراحی شده است.

گفته می‌شود این میکروماهواره هنوز در مرحله مقدماتی است، بنابراین بعید به نظر می‌رسد انجام ماموریت نجات ماهواره‌های گالیله در آینده نزدیک امکان‌پذیر باشد.
منبع:isna

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا