گوناگون

لازمه توسعه منطقه آزاد ماکو، ایجاد فرودگاه در این منطقه است

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو گفت: یکی از لازمه‌های پیشرفت مناطق آزاد، ایجاد زیرساخت‌های توسعه در این مناطق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان‌غربی، مهندس فروزان طی نشست مطبوعاتی با خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته مهمترین بحث در رابطه با توسعه منطقه ازاد تجاری ماکو، احداث فرودگاه است.

وی در این رابطه افزود: پروژه فرودگاه این منطقه به مدت 20 سال راکد مانده بود که عملیات احداث آن آغاز شده است، مشکلاتی در این رابطه اعم از طراحی این فرودگاه وجود داشت که به علت قدیمی بودن و عدم کارایی در شرایط امروزی، اقدام به تغییر طراحی کردیم.

وی با تاکید بر اینکه، لازمه توسعه منطقه آزاد تجاری ماکو، احداث فرودگاه در این منطقه است، اظهار کرد: احداث فرودگاه در این منطقه افزایش رغبت سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری، حضور اساتید مجرب در این منطقه و ایجاد زمینه برای احداث دانشگاه بین‌المللی و افزایش حضور پزشکان در راستای توسعه توریسم درمانی در منطقه را رونق خواهد بخشید.

فروزان در رابطه با بحث واگذاری زمین‌های صنعتی در منطقه آزاد تجاری ماکو، گفت: طی 4 ماه گذشته زمین‌هایی در این رابطه شناسایی و طراحی شده است که در این راستا 40 هکتار زمین برای فعالیت‌های صنعتی غیرآلاینده آماده واگذاری است.

وی همچنین از ارتباط تنگاتنگ با اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی خبر داد و گفت: عزم جدی برای توسعه آموزشی و ریشه کن شدن بیسوادی در منطقه داریم که در این راستا بیش از دو میلیارد تومان اعتبار هزینه کرد‌ه‌ایم، امیدواریم با همکاری‌های صورت گرفته طی سال‌های آتی دیگر مدرسه‌ای به عنوان کانکس در این منطقه وجود نداشته باشد.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو با تاکید بر ضرورت توجه به حوزه گردشگری در این منطقه، اظهار کرد: اعتقاد به سرمایه‌گذاری در راستای افزایش صنعت توریسم در این منطقه داریم، متاسفانه در رابطه با شناساندن و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری درگیر بروکراسی اداری با اداره کل میراث فرهنگی استان هستیم و هنوز هیچ اقدامی عملی از سوی آنان انجام نشده است، نباید اجازه داد تا میراث فرهنگی این منطقه رو به نابودی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه، درآمدهای منطقه آزاد تجاری ماکو در شش ماه نخست سال جاری در مقایسه با سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است، گفت: توجه به بیکاری و افزایش اشتغالزایی و درآمدزایی برای منطقه از اولویت‌های اصلی ماست.

وی در رابطه با بازاچه مرزی ماکو، اظهار کرد: ایجاد بازارچه مرزی ماکو نقش بسزایی در ایجاد آرامش در گمرک بازرگان داشته است.

مهندس فروزان همچنین با اشاره به برخی مشکلات گمرک بازرگان، اظهار کرد: متاسفانه اجرای برخی سیاست‌های غلط در رابطه با سوخت کامیون‌ها در داخل کشور و همچنین سخت‌گیری و دریافت مالیات‌های سنگین از سوی ترک‌ها، باعث شده که طی یک هفته گذشته گمرک بازرگان تقریبا تعطیل باشد.

وی همچنین هرگونه مسئله امنیتی را در این رابطه رد کرد و گفت: طی سال گذشته ارزش مبادلات تجاری صورت گرفته از این گمرک 370 میلیون دلار بود، این رقم در شش ماه نخست سال جاری به 250 میلیون دلار رسید که امیدواریم با حل مشکلات گمرک بازرگان، میزان مبادلات تجاری نسبت به سال گذشته افزایش چشم‌گیری یابد.

وی با اعلام اینکه، تاکنون 100 اتومبیل در منطقه آزاد تجاری ماکو شماره‌گذاری شده است، اظهار کرد: درصدد کسب مجوز برای تردد این خودروها تا مرکز استان هستیم، تردد خودروهای شماره‌گذاری شده در منطقه آزاد ماکو در کارگروه دولت مصوب شده و منتظر تایید آن در هیات دولت هستیم.

فروزان همچنین از خام فروشی در این منطقه گلایه کرد و گفت: شهرستان ماکو منطقه‌ای است که جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی دارد، متاسفانه افرادی در صدد آسیب زدن به این جاذبه‌های طبیعی برآمدند، سودجویان در این رابطه کوه‌های منطقه را تخریب کرده و اقدام به استخراج سنگ و خام فروشی می‌کنند، این امر علاوه بر آنکه هیچ توجیه اقتصادی‌ای برای منطقه ندارد باعث از بین رفتن جاذبه‌های طبیعی می‌شود، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اقداماتی عملی برای ایجاد کارگاه‌ها و کارخانجات فرآوری جهت مقابله با خام فروشی انجام می‌شود.

وی در رابطه با جاذبه توریستی چشم ثریا نیز اظهار کرد: چشم ثریا یکی از زیباترین مناطق کشور به شمار می‌رود که در دورترین نقطه آذربایجان‌غربی واقع است، بیش از 2000 چشمه در درون آب این منطقه قرار دارد که به علت واقع شدن در نقطه مرزی باعث مشکلاتی در رابطه با اعزام گردشگران به این منطقه شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا