Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

کمبود لباس فضانوردی ناسا را برای انجام ماموریت های فضایی نگران کرده است ؟!

کمبود لباس فضانوردی ناسا را برای انجام ماموریت های فضایی نگران کرده است و در این میان نیز تعدادی از رسانه ها عنوان کرده اند که آژانس فضانوردی آمریکا ناسا برای انجام ماموریت های فضایی سرنشین دار با بحران عجیب کمبود لباس فضانوردی روبه‌ رو شده است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

 لباس فضانوردی ناسا که امروزه در اختیار فضانوردان قرار می‌گیرد به آن ها این امکان را می‌دهد که به راحتی در اطراف ایستگاه فضایی بین‌المللی به حالت شناور درآیند و کارهای تعمیراتی را انجام دهند اما نکته اینجاست که برای پیاده‌ روی در ماه یا مریخ مناسب نیستند زیرا بسیار سنگین هستند و انعطاف پذیری مورد نیاز در نواحی زانو و سایر مفاصل را ندارند. به همین دلیل ناسا دست به کار شده است تا برای مأموریت‌های سرنشین‌ دار به اعماق فضا ، لباس‌های فضانوردی مناسبی در اختیار داشته باشد.

کمبود لباس فضانوردی ناسا برای ماموریت های فضایی در حالی عنوان شده است که در گزارش جدید اداره بازرسی عمومی (OIG) آمده است موجودی لباس‌ های فضانوردی قدیمی ناسا رو به اتمام است. این لباس‌ها تحت عنوان EMU شناخته می‌شود که ضریب انعطاف‌ پذیری مناسبی دارند.

لباس فضانوردی ناسا

بر اساس این گزارش تنها ۱۱ دست از مجموع ۱۸ لباس فضانوردی تولید شده برای ناسا باقیمانده است. این نگرانی زمانی به چشم می‌آید که به آینده نگاه می‌کنیم یعنی تا سال ۲۰۲۴ که فضانوردانی که راهی این ایستگاه مداری می‌شوند همچنان به لباس فضانوردی نیاز دارند.

با این حال ناسا پیش‌تر اعلام کرده بود که تولید لباس‌های فضانوردی بیشتر بسیار پرهزینه خواهد بود. از ۱۸ لباس فضانوردی که از ابتدا برای ناسا ساخته شد، چهار دست در انفجار شاتل‌های کلمبیا و چلنجر نابود شد. یک دست هم در جریان انفجار محموله اسپیس‌ایکس در ژوئن سال ۲۰۱۵ از بین رفت و یک دست هم در حین انجام برنامه‌های آزمایشی.

البته یک دست لباس فضانوردی هم که به عنوان لباس پیش ساخته در ناسا وجود دارد که هیچ گاه مورد استفاده قرار نگرفته است و عملا نمی‌توان روی آن حساب کرد. گذشته از این موارد ، ۱۱ لباس فضانوردی باقیمانده نیز همگی در وضعیت نامناسبی قرار دارند. دو دست از آنها دارای نواقصی در سیستم انتقال آب دارند و مهمتر از همه حالا ناسا با مشکلی بزرگ روبه‌ رو شده و اینکه لباس‌ های فضانوردی جدید ناسا هم تا سال ۲۰۲۳ آماده نمی‌شوند!

منبع  nasa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا