گوناگون

لزوم زدودن زنگار فراموشی از تمدن ایرانی-اسلامی/ رویکرد ایران تعامل سازنده با جهان است

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی ظهر پنجشنبه در هجدهمین کنفرانس بین‌المللی پارک‌های علم و فناوری آسیا تاکید کرد: ما بر آنیم تا ضمن تاکید بر مقومات هویت ملی و تبیین مولفه‌های الگوی بومی پیشرفت از رهگذر از هم‌کنشی و همکاری مستمر با کشورهای صاحب فناوری، به راهبرد ترسیم شده از جانب مقام معظم رهبری جهت برپایی تمدن نوین اسلامی و احیای مجد و عظمت ایران زمین به عنوان ام القرآی امت اسلامی عینیت بخشیم.

وی ادامه داد: برای پژوهشگران و ناظرانی که به سیر تحولات تمدن بشری و نقش ملت های گوناگون در ایجاد بنای باشکوه فرهنگ انسانی آشنایی دارند تبیین و تصدیق جایگاه و پایگاه بلند کشورمان نیازمند شرح و بیان نیست زیرا همه می‌دانند ایرانیان به تعبیر هگل فیلسوف نامور و بلندآوازه مغرب زمین، نخستین امپراتوری جهان را بنیاد نهادند و پس از تابش عالم تاب اسلام بر سرزمین ایران جایگاه ممتازی را در گسترش علوم عقلی و نیز زمینه سازی برای بروز خلاقیت و نوآوری در ساحت اندیشه به خود اختصاص دادند.

صالحی افزود: ملت ایران میراث سترگ خود را که به سنت ایران شهری اشتهار دارد، در راه بنا نهادن کاخ بلند تمدن اسلامی به خدمت گرفت و ایرانیان از رهگذر همراهی و هم گامی با سایر گروه‌های قومی و نژادی و با بهره گیری از مفاهیم و آموزه‌های جاودان فرهنگ اسلامی زمینه بروز و ظهور تمدنی را فراهم کردند که گستره ای عظیم را از مرزهای چین تا آندلس در غرب اروپا در بر می گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: از درون این تمدن بزرگ دانشمندان، اندیشمندان و… با ارزش و گرانمایه‌ای سربر کشیدند که مایه فخر و افتخار فرهنگ بشری شدند.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی و تمدن ایرانی- اسلامی بخش قابل توجهی از فرهنگ اسلامی را در بر گرفته، گفت: آثار و تاثیرات این مهم به راحتی در جهان قابل مشاهده است و اکنون وظیفه همه ما زدودن زنگار فراموشی از چهره تابناک این تمدن عظیم است و از این رو باید تمام همت و همیت فرزندان این مرز و بوم را بار دیگر در مسیر احیای تمدن ایرانی- اسلامی هدایت کنیم.

صالحی ادامه داد: ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از جانب رهبر معظم انقلاب نویدبخش آغاز فصلی جدید و زمینه‌ساز احیای تمدن اسلامی در عصر کنونی است و از این چشم انداز انتظار می‌رود برخی از کشورها که هنوز پیام روشن جمهوری اسلامی برای گشایش فصلی نوین در عرصه تعاملات علمی و فرهنگی را در نیافته‌اند، از این فرصت بوجود آمده در جهت رفع ابهامات در جهت تعامل سازنده در نظر بگیرند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: رئیس جمهور طی بیش از یکسال گذشته در بیان مواضع ملت ایران و تبیین رویکرد نظام اسلامی همواره بر آمادگی کشور برای تعامل سازنده با جهانیان بر پایه منافع مشترک تاکید کردند و از این رو عدم بهره گیری از این فرصت مغتنم در جهت اعتمادسازی با ملت ایران و جبران مافات نیز بدون تردید خطایی بزرگ است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت امروز جهان گفت: حال که کاروان تمدن بشری پس از فراز و نشیب‌های فراوان و عبور از سال‌های نخستین هزاره سوم میلادی در پی ترسیم افق های روشن فردا و پندآموزی از اشتباهات و خطاهای گذشته است، باید به تبیین مشخصات و مختصات اصل جدید و آسیب شناسی سیر تحولات پرشتاب این دوران بپردازیم.

صالحی ادامه داد: از آنجا که فطرت انسانی آدمی را به سوی بازگشت به خویشتن خویش فرامی خواند توجه به بعد روحانی و معنوی انسان در کنار بعد مادی آن بار دیگر به طور حقیقی اجتناب ناپذیر و در حال احیا شدن است و به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان و نخبگان معاصر پیدایش نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی جلوه ای از تلاش جوامع بشری برای گذر از افراط و تفریط و ایجاد موازنه‌ای معقول و موجه میان دو بعد مادیت و روحانیت انسان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: به نظر می رسد که ایران نیز باید یک راهبرد تلفیقی و ترکیبی در جهت ایجاد توازن میان حمایت از طرح ها و پروژه های مبتکرانه و نوآورانه از یکسو و پشتیبانی از خلاقیت های نخبگان و نیروهای خلاق جامعه از سویی دیگر را مدنظر قرار دهد.

صالحی افزود: البته ضرورت تلفیق میان دستاوردهای مادی بشر در حوزه علم و فناوری با دیگر مولفه های حیاتی و اساسی جامعه مانند اقتصاد و فرهنگ امری ضروری برای ورود طبیعی به عصر حکمت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا