گوناگون

لزوم صیانت از آثار تاریخی آذربایجان غربی/ تشریح جزییات حفاری غیرمجاز اثر تاریخی نقده

به گزارش خبرنگار مهر، رضا حیدری در نشست مشترک با مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص حفاری غیرمجاز در نقده با اشاره به اهمیت تاریخی و باستان شناسی تپه قالا باشی نقده گفت: با سابقه ۱۵ ساله ای که در بخش باستان شناسی دارم تاکنون موردی از این گونه حفاری با مهندسی سازمان یافته مشاهده نکرده ام و این خود زنگ خطری برای مسئولین استانی بر هشیاری بیشتر در صیانت از آثار تاریخی  بخصوص تپه های باستانی است.

وی با تشریح نحوه حفاری بر روی این تپه افزود: در این حفاری خانه ای که در عرصه تپه قالاباشی واقع شده ماَمنی برای حفاران و مکانی برای حفر تونل  به زیر تپه و رسیدن به موزه تبدیل شده بود که خوشبختانه با هشیاری نیروی انتظامی عاملین آن دستگیر شدند.

وی ادامه داد: تپه قالاباشی نقده به شماره ۳۱۰۳۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و متاَسفانه به دلیل توسعه شهری در مرکز شهر محصور مانده است و موزه اداره کل میراث فرهنگی نیز بر روی این تپه قرار دارد، موزه ای که حاوی اشیاَ باستانی با ارزشی چون سفال های مکشوفه از تپه حسنلو، آجرهای لعابدار تپه قلایچی بوکان و سکه های دوره ساسانی و .. است.

کارشناس میراث فرهنگی اداره کل نیز در ادامه بر لزوم حمایت مسئولین استانی و همکاری با اداره کل میراث فرهنگی استان در حفاظت و حراست از آثار تاریخی استان تاَکید کرد.

بر اساس اعلام مسئولان میراث فرهنگی و کارشناسان این حوزه وسعت واقعی این تپه بسیار بیشتر از این مقدار است که به خاطر ساخت و سازهای مجاز و غیرمجاز مورد تعدی واقع شده است.

با توجه به اهمیت محل اولین تصاویر هوایی از تپه قالا باشی به سالهای ۱۹۳۷میلادی یعنی بیش از ۷۵ سال قبل باز می شود، زمانی که اریک اشمیت باستان شناس امریکایی با هواپیمای سبک خود در بخشهای مختلفی از شمال، شمالغرب، مرکز و … در ایران پرواز و اقدام به تصویر برداری هوایی کرد و در سال ۱۹۴۰ آنها را در کتابی به نام Flight over ancient cities of Iran در دانشگاه شیکاگو امریکا به چاپ رساند که به خوبی در عکسهای آن زمان وجود دیوارهای حصار تدافعی یک سازه بزرگ چند ضلعی به همراه ۸ برج دید بانی بر روی آنها قابل مشاهده است.

طرحهای جدید در نظر گرفته شده در این محوطه کاملا مدرن است، تپه حدود ۲۵۰ متر طول و ۱۶۰ متر عرض و ارتفاعی حدود۱۴ متر داراست.

نقده از شهرهای جنوبی آذربایجان غربی است و حدود ۸۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد این شهرستان دارای دو موزه تاریخی به نام های موزه حسنلو و قلعه باشی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا