گوناگون

لزوم چاره‌اندیشی متولیان در خصوص بی‌آبی

نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان فارس به متولیان در خصوص لزوم برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی برای خطر کم‌آبی و بی‌آبی در این استان هشدار داد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی فارس، آیت‌الله «اسدالله ایمانی» دیروز(پنج‌شنبه 18 مهرماه) در جلسه‌ی هفتگی جامعه روحانیت شیراز گفت: به‌عنوان نماینده‌ی ولی‌فقیه در فارس خطر کم‌آبی و بی‌آبی در برخی مناطق را تذکر می‌دهم، اگر جهاد کشاورزی کنار سازمان آب ننشینند و توافق نکنند فاجعه در انتظار این استان است، مگر اینکه فضل و کرم و لطف پروردگار بارندگی‌هایی را رقم زند که قضایا برطرف شود.

آیت‌الله ایمانی گفت: صرفه‌جویی در مصارف خانگی خوب است، اما کل آب صنعت و خانگی هفت درصد است که در حالت ایده‌آل هفت درصد صرفه‌جویی چندان تأثیری ندارد و باید برای 93 درصد هدررفت آب در بخش کشاورزی فکری کرد و اگر هنری هست، آنجا به میدان بیاید.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: اگر جزیره‌ای عمل شود هم‌چنان سازمان آب، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی تنها فکر خود باشند، این مشکل برطرف نمی‌شود. لازم است که وزارتخانه‌ها کنار یکدیگر بنشینند و این قضایا را حل و فصل کنند.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در فارس مسأله مدیریت کشت در این استان را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر توصیف و تصریح کرد: در تولید گندم و جو، بذرهایی با کم‌ترین مصرف آب و بیشترین بهره وجود دارد که باید به‌کار گرفته شود. نوع آماده کردن زمین از نظر علمی و مواردی مانند شخم و تسطیح راه‌هایی دارد که به تولید بیشترین حجم محصول با کمترین مصرف آب منجر می‌شود.

وی ادامه داد: کشاورز ما به این دلیل که جهادکشاورزی به او چیزی نگفته، هندوانه تولید و به‌علت متناسب نبودن هزینه‌های تولید و قیمت بازار، آن را هنگام برداشت با تراکتور شخم می‌زند.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در فارس با تصریح اینکه وضعیت آب در دشت‌های فارس از قرمز عبور کرده است، گفت: آنوقت ما می‌نشینیم و تنها به صرفه‌جویی در بخش خانگی اکتفا می‌کنیم. صرفه‌جویی در آب منوط به صرفه‌جویی در آب شرب نیست، چون انسان حد محدودی آب می‌خورد و از این‌رو در مصرف خانگی، شرب کمترین مصرف بوده و آشپزخانه و حمام عمده مصارف خانگی است.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در فارس یادآور شد: با این دگرگونی‌هایی که در طبیعت به وجود آوردیم، فارس در آینده با فاجعه آب روبرو می‌شود. برای یزد، کرمان و … آب از خلیج‌فارس تأمین می‌کنند و فارس در این برنامه حضور ندارد، اگر چه آن نیز مُسکن است و باید برنامه‌ریزی صحیح برای مصرف بهینه آب در کشاورزی داشته باشیم و صنعت و خانگی را در اولویت بعد صرفه‌جویی بدانیم.

امام جمعه شیراز گفت: مناسب است که مراکزی در محلات آب آشامیدنی در اختیار مردم قرار دهند و آب لوله به آب ریخت و پاش اختصاص نیابد که هزینه‌ی سنگین تمام نشود. سدها در این زمینه راهی برای کمک به مسأله منابع آبی است، اما تمام راه نیست، چنانکه بزرگان ما با آبخوان‌داری و آبخیز‌داری مشکل را مهار و در گرم‌ترین مناطق فضای سبز ایجاد کردند.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه سه بار در خطبه‌های نماز جمعه شیراز مسأله آب را تذکر داده است، بی‌مبالاتی‌های 30 سال گذشته را عامل بروز مشکلات امروز در عرصه آب دانست و خاطرنشان کرد: دغدغه لازم دیده نمی‌شود، باید این مطالبه از حالت شعاری خارج و عملیاتی شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا