Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریكودكان

لکنت زبان نتیجه اخلال مغزی است نه مشکل حنجره و زبان ؟

لکنت زبان بیش از آن که یک مشکل مکانیکی باشد یک مشکل مغزی است و این در حالی است که پیش از این اکثر محققان تصور می کردند که لکنت زبان بخاطر نقض هایی در تار های صوتی و زبان است اما مطالعه جدیدی با رد این ادعا مشکل اصلی را کاهش جریان خون در ناحیه بروکا مغز دانسته است.. در ادامه برای با میهن پست همراه شوید.
لکنت زبان ناهنجاری آزار دهنده ای است که در اطراف ما نیز افرادی به آن دچار هستند تقریبا تا به امروز دلایل اثبات شده ای برای این ناهنجاری شناخته نشده است اما اکثر محققان در تئوری ها و یافته های خود دلیل این امر را وجود نقض در قسمت های مرتبط با تکلم از قبیل زبان و تار های صوتی دانسته اند ، اما به تازگی در تحقیقی که نتایج آن در مجله Human Brain Mappinبذg به چاپ رسیده است این تئوری ها تا حد زیادی رد شده است چرا که طبق این تحقیق علت لکنت زبان ، کاهش جریان خون در ناحیه بروکا مغز است به عبارت دیگر علت این ناهنجاری بیش از آن که مکانیکی باشد به نقض مغز مربوط است. در این مطالعه از مغز ۲۶ فرد مبتلا به ناهنجاری و ۳۶ فرد سالم تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) جریان خون انجام گرفته است و مشاهده شده در افراد مبتلا ، جریان خون در ناحیه بروکا با کاهش همراه بوده است.

لکنت زبان

جالب است بدانید که ناحیه بروکا در لوب پیشانی سمت چپ قرار دارد و به تکلم اختصاص دارد. ناحیه ورنیکه در لوب گیجگاهی سمت چپ قرار دارد و به فهم زبان مربوط است. آسیب در ناحیه بروکا اگر چه سخن گفتن را دشوار می سازد ولی فهم سخنان دیگران را با دشواری رو به رو نمی سازد و آسیب در ناحیه ورنیکه موجب اشکال در فهم سخنان دیگران می گردد.

منبع : dailymail

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا