گوناگون

مادران همدانی غم نامه " رباب" سر دادند / عشق حسینی در قلب شیر خوارگان همدانی حک شد

به گزارش خبرنگار مهر، در روز عاشورا در کربلا علی اصغر(ع) شیرخوار بود و از تشنگی بی تاب شده بود حسین بن علی (ع) او را به میدان جنگ می‌برد و او را بر دو دستان خود قرار می‌دهد و می‌گوید از یاران و فرزندانم، کسی جز این کودک نمانده‌ است، نمی‌بینید که چگونه از تشنگی بی تاب است؟ اگر مرا رحم نمی‌کنید حداقل به این کودک رحم کنید.

وارد حسینیه امام همدان که می شوی، همه چیز و همه جا رنگ دیگر دارد، رنگ ماتم، همه جا رنگ غم شش ماه دشت کربلا را دارد، صدای لالایی مادران در فضای حسینیه پیچیده است، به هر سو که می نگری کودکی سقا پوش را میبینی که در آغوش مادر خود زاری می کند، اینجا چه غوغایی است.

مادری را می بینی که کودک بیمار و معلول خود را بر روی دستانش گرفته و علی اصغر(ع) حسین(ع) را صدا می زند و از او برای یاری فرزندش کمک می خواهد، بغض گلویت را می فشارد، آری اینجا هوا بس بغض آلود است.

امروز باز هم صدایی لالایی مادران همدانی در سراسر این شهر پیچید تا بگوید، ” یا حسین (ع) ” کاش هنگامی که “رباب ” بی تاب شش ماهه اش بود ما هم آنجا بودیم تا با او هم ناله می شدیم.

همایش شیرخوارگان مهدوي در بوشهر

این مادران به همراه شیر خوارگانشان آمده بودند که بگویند یا حسین(ع) ما و فرزندانمان فدایی تو و علی اصغر (ع) هستیم.

اینان آمده بودند تا در سوگ شش ماه حسین(ع) بگریند و اشک ماتم بریزند، آمده بودند که فرزندان شیر خوار خود را با نام حسین(ع) و عشق به حسین (ع) آشنا کنند.

شیر خوارگان همدانی با” شش ماه کربلا” تجدید میثاق کردند

امروز بار دیگر شیر خوارگان همدانی بر روی دستان مادران خویش با شش ماهه دشت کربلا با ” علی اصغر(ع) ” تجدید میثاق کردند، تا بگویند ما نسلی هستیم که ادامه دهنده راه “حسین(ع) ” هستیم.

مادران دیار مادستان امروز غم نامه “رباب ” را سر دادند و باهم عهد نامه مجمع جهانی علی اصغر (ع) را خواندند تا بگویند همانطور که کودکم را در دامان پر مهر خویش پرورش می دهم او را با”حسین(ع) ” و عشق به “حسین(ع) ” و کودک شش ماهش آشنا می کنم.

و اما این داستان از کجا شروع شد، در کربلا روز عاشورا، پس از شهادت حضرت علی اکبر (ع) از خیمه ها صدایی بلند شد، امام آمد و فرمود شما را چه شده؟ گفتند این طفل شیرخوار، سه‌روز است آب نخورده است.

امام حسین (ع) شیرخوار خود را گرفت و بردست بلند کرد و گفت: پروردگارا تو می دانی غیر از این کودک کسی را ندارم و این طفل شیرخوار از شدت عطش بر خود می‌پیچد، آنگاه به طرف لشکر رفت و برای او آب خواست.

 هنوز سخن امام تمام نشده بود که تیر سه شعبه‌ زهرآلود “حرمله بن کاهل اسد” بر گلوی نازک علی‌اصغر(ع) نشست.

پدر فرزندش را دید که چون ماهی به خود می‌غلتد و می‌پیچد، دست برد زیر گلوی علی‌اصغر(ع) و خون او را بر جامه‌ خود مالید و به آسمان پاشید و فرمود: خدایا شاهد باش، این قوم بر ذریه‌ پیغمبرت(ص) رحم نکردند.

 آنگاه طفل شیرخوارش را به سینه چسباند، در حالیکه خون از او جاری بود و او را عقب خیمه‌ها برد، دو رکعت نماز خواند و او را دفن کرد.

لالا لا لا علی اصغرم، لالا گل بی سرم

“لالا لا لا علی اصغرم، لالا گل بی سرم” مادران همدانی در حالیه کودکان شیر خوار خود را به آغوش کشیدند هم نوا با “رباب” برای “علی اصغر(ع) ” لالایی خواندند.

مادری که کودک شیر خوار خویش را در دست داشت، به خبرنگار مهر گفت: چند سالی بود که از خداوند فرزند می خواستم و به واسطه “علی اصغر(ع) ” خداوند فرزندی را به من عطا کرده است.

وی در حالیکه اشکش از چشمانش جاری بود، ادامه داد: عشق مادر به فرزند یک عشق وصف نشدنی است و من می دانم که “رباب” وقتی کودکش در جلو چشمانش پرپر شد چه حالی داشت و من امروز اینجا آمدم تا کودکم را نذر علی اصغر(ع) کنم.

یکی از مادران حاضر در حسینیه امام همدان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وظیفه اصلی همه مادران شیعه تربیت فرزندانشان با فرهنگ عاشورایی است.

کودکانمان را نذر علی اصغر کرده ایم

مریم پاکنژاد با اشاره به اینکه تنها عزاداری کردن برای حسین (ع) و فرزندانش کافی نیست، گفت: شرکت در مراسم عزای امام حسین (ع) از وظایف همه ما شیعیان است اما آنچه که مهم بوده تربیت فرزندان است.

وی ادامه داد: شرکت مادران به همراه فرزندانشان در اینگونه مراسم ها می تواند زمینه مناسبی را برای آشنایی کودک با عشق به امام حسین (ع) و آشنایی با فرهنگ عاشورایی باشد.

مادر همدانی در ادامه به شفاعت ائمه اطهار در نزد خداوند اشاره کرد و گفت: حضرت علی اصغر (ع) باب الحوائج است و ایشان می تواند واسطه ای بین ما و خدا باشند.

آشنایی فرزندان با فرهنگ عاشورایی از وظایف مادران است

مدرس حوزه و دانشگاه نیز در مورد اهمیت شرکت مادران در مجالس عزاداری ابا عبدالله(ع) به همراه فرزندانشان به خبرنگار مهر گفت: چه بسا کودکان و فرزندان را باید از همان دوران کودکی و خرد سالی با شیعه و فرهنگ شیعه و فرهنگ عاشورا آشنا کرد.

حجت الاسلام سید خلیل شفاهی با بیان اینکه بیان هدف اصلی قیام امام حسین (ع) یکی از ضرورت هایی است که نسل جدید باید با آن آشنا شود، گفت: امروز آنچه که باید برای مادران جامعه مهم باشد تربیت فرزندان آنها است.

وی با اشاره به اینکه امروز عرصه، عرصه مسئولیت مادران در جامعه است، بیان داشت: چنانچه مادریی می خواهد به عاشورا و امام حسین (ع) خدمتی کند بهترین نوع خدمت تربیت عاشورایی فرزندانش است.

شفاهی با بیان اینکه آن تاثیری را که مادر بر جوان دارد کس دیگری بر وی ندارد، ابراز داشت: مادرانی که فرزندان خود را به مراسم عزاداری امام حسین (ع) می برند، باید بدانند که فرزندان لحظه به لحظه منتظر آنها و تربیتشان هستند.

 صبح جمعه نهم آبان ماه همزمان با سراسر کشوردوازدهمین همایش شیر خوارگان حسینی با حضور هزاران تن از مادران و شیر خوارگان حسینی در حسینیه امام خمینی(ره) همدان برگزار شد.

………………

گزارش: زهرا ذوالفقاری

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا