Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

ماهواره زباله جمع‌کن ژاپنی با یک کمند ۷۰۰ متری راهی فضا شد

ماهواره زباله جمع‌کن ژاپنی با یک کمند ۷۰۰ متری در حالی با موفقیت راهی فضا شد و در مدار زمین قرار گرفت که این ماهواره مجهز به دستگاهی بنام کانوتوری – به معنی لک‌لک در زبان ژاپنی – است و دیروز جمعه ساعت ۱۳:۲۷ دقیقه به وقت گرینویچ بر روی یک موشک H-IIB از مرکز فضایی تانگاشیما به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد و  ۱۵ دقیقه بعد با موفقیت از فضاپیما جدا شد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

ماهواره زباله جمع‌کن ژاپنی و البته دستگاه کانوتوری آن قرار است زباله های فضایی را با تور خود جمع آوری کند ، با کمک یک شرکت سازنده تورهای ماهیگیری طراحی شده و در واقع حاوی رشته‌های آلومینیومی و سیم‌کشی فولادی با هدف کاستن از سرعت زباله‌ها و خارج کردن آن‌ها از مدار است.

ماهواره زباله جمع‌کن ژاپنی توسط دانشمندان سازمان اکتشافات هوافضای ژاپن که در واقع یک کمند الکترودینامیکی طراحی شده و قرار است ماموریت خود را که بیرون کشیدن چندین تن ضایعات از جمله تجهیزات متروکه فضایی در اطراف زمین را راهی جو زمین کرده تا در آنجا بسوزاند ، انجام دهد.

تخمین زده می‌شود که بیش از ۵۰ سال فعالیت فضایی انسان از زمانی که روسیه ماهواره اسپوتنیک را در سال ۱۹۵۷ در مدار قرار داد، باعث تولید بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه زباله در مدار زمین شده باشد که شامل تجهیزات متروکه ماهواره‌های کهنه، ابزارها و قطعات موشک هاست. برخورد ماهواره‌ها و آزمایش سلاح‌های ضدماهواره‌ای این مشکل را بدتر کرده است.

بسیاری از این اجسام با سرعت بالا در حدود ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت در مدار زمین گردش می‌کنند و ممکن است برای فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی یا شبکه ارتباطات راه دور در مدار زمین تهدیدآمیز باشند.

فضاپیمای ژاپن در مسیر خود به ایستگاه فضایی همچنین تدارکاتی از جمله باتری و آب ‌آشامیدنی را نیز برای فضانوردان حاضر در آزمایشگاه مدارگرد حمل می‌کند.

منبعphys

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا