Mihanpostپیشنهاد سردبیرمحيط زيستهوا فضا

ارتقا کالیپسو ماهواره لیزری ناسا برای حفاظت از محیط زیست

ارتقا کالیپسو ماهواره لیزری ناسا برای حفاظت از محیط زیست در حالی توسط این سازمان انجام شده که تاکنون کالیپسو برای انجام ماموریت هایش احتیاج به نور خورشید و فعالیت در طول روز داشت . اما حالا با این ارتقا کالیپسو می تواند بدون نیاز به نور و حتی از پشت ابرها نیز ماموریت ها را انجام دهد . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

سازمان ناسا چند سالی است که با کنترل زمین به فعالیت های زیست محیطی نیز می پردازد . بله درست است این سازمان حالا دیگر کارهایی بسیار گسترده تر از ارسال ماهواره به مدار زمین و یا فرستادن موشک به کره ماه انجام می دهد . در این میان باید گفت که یکی از فعالیت های زیست محیطی این سازمان ساخت ماهواره لیزری ناسا برای بررسی اقیانوس های منجمد و غیر منجمد برای یافتن پلانکتون‌ها است .

ماهواره لیزری ناسا

کالیپسو CALIPSO ماهواره مطالعات زیست‌محیطی ناسا و مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه است که در آوریل ۲۰۰۶ توسط راکت دلتا ۲ به فضا پرتاب شد. نام کالیپسو از حروف اول کلمات Cloud-Aerosol Lidar and Infrared Pathfinder Satellite Observations به معنی دیده‌بانی ابر و هواپخش با ره‌یاب مادون قرمز و لیدار ماهواره‌ای گرفته شده است. ابزارهای سنجش از دور فعال و غیرفعال نصب‌شده بر روی کالیپسو هواپخش‌ها و ابرها را در تمامی ساعات شبانه‌روز پایش می‌کند. ماهواره کالیپسو بخشی از سامانه ای-ترین است که با ماهواره‌های آکوا، آئورا) و کلودست این سامانه را تشکیل داده‌اند.

پلانکتون‌ ها موجودات بسیار ریزی هستند که در درون اقیانوس ها و دریا ها زندگی می کنند . این موجودات با چشم دیده نمی شوند اما یک ویژگی بسیار جذاب دارند که آن ها را بسیار مهم کرده است . پلانکتون‌ ها می توانند حتی بیشتر از جنگل ها اکسیژن تولید کند .

اما در مورد ماهواره کالیپسو باید گفت که این ماهواره از سال ۲۰۰۶ فعالیت خود را آغاز کرده و وظیفه دارد  با تجزیه و تحلیل نور خورشید بازتابیده از سطح اقیانوس، میزان پلانکتون‌های فعال روی سطح را محاسبه کند .

حالا با ارتقا این ماهواره لیزری ناسا کالیپسو می تواند بودن نیاز به نور خارجی و با استفاده از لیزر مادون قرمز وظیفه خود در شب و حتی از پشت برخی ابر ها نازک به درستی انجام دهد .

منبع : engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا