Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

ناسا تصویری سه بعدی از دی‌اکسیدکربن در اتمسفر را منتشر کرد

ناسا تصویری سه بعدی از دی‌اکسیدکربن در اتمسفر را منتشر کرد تا به همگان در مورد  انتشار بحرانی و سریع گاز های گلخانه‌ ای هشدار دهد . این تصاویر توسط ماهواره رصد خانه شماره ۲ دی‌ اکسیدکربن OCO-2 منتشر شده . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

در ابتدا باید توضیح دهم که دانشمندان می دانند مقداری از دی‌اکسیدکربن حاصل از سوختن سوخت های فسیلی روی کره زمین توسط اقیانوس ها و جنگل های انبوه جذب خواهند شد . اما مقدار زیادی از آن هم وارد جو اتمسفر شده و در حقیقت به آن آسیب می رساند . حالا ناسا قصد دارد بصورت کاملا دقیق این میزان را مورد بررسی قرار دهد به همین دلیل این سازمان با کمک اوربیتال ساینسز کورپوریشن رصد خانه مدارگرد کربن ۲ (OCO-2 ) را به فضا پرتاب کرده است .

دی‌اکسیدکربن در اتمسفر

رصدخانه مدارگرد کربن ۲ که به اختصار OCO-2 نامیده می‌شود، ماهواره علوم زیست‌ محیطی ایالات متحده آمریکا است که دوم ژوئیه ۲۰۱۴ توسط ناسا از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ به فضا پرتاب شد. این ماهواره جانشین رصدخانه مدارگرد کربن شد که پرتاب آن در سال ۲۰۰۹ با شکست روبه‌رو شده بود. ماهواره OCO-2 توسط اوربیتال ساینسز کورپوریشن ساخته شده و برای مطالعه پراکنش و غلظت کربن دی‌اکسید در جو زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لسلی اوت که یکی از دانشمند چرخه کربن ناسا است در این باره گفت :

گروه ما حالا در حال کشف یک روش جدید  برای ایجاد ابزار های مورد نیاز برای پیش‌ بینی آنچه در اتمسفر روی خواهد داد است .البته اکنون در ابتدای راه هستیم ، اما این مدل سازی سه بعدی از انتشار دی‌اکسیدکربن در اتمسفر قدمی مهم برای کشف این روش است .

در این میان باید گفت که این ماهواره تا کنون بیش از صد هزار تصویر از انتشار دی‌اکسیدکربن در اتمسفر برای ناسا ارسال کرده است و حالا این سازمان تصاویر ارسال شده را بصورت سه بعدی مدل سازی کرده است .این مدل سازی می تواند به درک بهتر دانشمندان از پدیده  انتشار  دی‌اکسیدکربن در اتمسفر کمک شایانی کند .

منبع : carbonbrief

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا