Mihanpostاجتماعیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

ورا روبین اخترشناس برجسته و محقق ارشد ماده تاریک را بیشتر بشناسیم

ورا روبین اخترشناس برجسته آمریکایی و محقق ارشد ماده تاریک و یکی از پیشگام‌ ترین زنان عرصه کیهان‌شناسی و از جمله دانشمندان برجسته این حوزه که وجود ماده تاریک را اثبات کرد ، بر اثر زوال عقل در سن ۸۸ سالگی درگذشت. ابن در حالی است که در روزگاری که زنان از هر کاری ، حتی تحصیل در کیهان‌شناسی منع می‌شدند، ورا رابین نخستین زن فارغ‌التحصیل از کالج شد و توانست گره هایی را که مردان در باز کردنش وامانده بودند ، بگشاید. در ادامه با میهن پست همراه باشید.

ماده تاریک نظریه‌ای بود که در ۱۹۳۳ «فریتز زیکی» آن را ارائه کرد اما نه او نه دانشمندان دیگر نتوانستند سندی برای وجود آن بیابند تا اینکه ورا روبین اخترشناس برجسته آمریکایی در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ تواسنت به کمک دستیارش مدارک علمی لازم برای اثبات وجود این ماده ناشناخته را ارائه دهد. او از بررسی حرکت ستارگانی که در کهکشان‌های دوار قرار دارند و تناسب این حرکت با ستارگان خارج از کهکشان، اثبات کند که جهان متشکل از ماده‌ای ناشناخته و تاریک است و نام آن را ماده تاریک گذاشت.

ورا روبین اخترشناس برجسته آمریکایی و محقق ارشد ماده تاریک در سن ۸۸ سالگی بر اثر بیماری زوال عقل درگذشت اما میراثی که او به جای گذاشت، هنوز هم تقریبا در همان حدی که خودش ارائه کرد، شناخته شده است. از او چهار فرزند دانشمند به جای ماند و کوچک‌ترین دخترش هم در کشف پدیده «توزیع نسبتی گازها» در کهکشان، یکی از دانشمندان اثرگذار بود.

از مشهورترین جملات ورا روبین اخترشناس برجسته آمریکایی و محقق ارشد ماده تاریک این بود که می گفت:

تلسکوپ‌هایتان را به سوی خطا نگیرید، این ستاره‌ها نیستند که باید دیده شوند چون هرچه درباره آن ها بوده دیده‌ایم، دیدنی‌ها در فضای تاریک میان ستاره‌ هاست.

این خود نشان از تلاش این دانشمند برای شناسایی ماده تاریک بوده چزا که ۹۰ درصد از کل کائنات را تشکیل می‌دهد و در واقع نیروی نگهدارنده محسوب می‌شود اما دانش بشر درباره آن بسیار اندک است.

یکی از ویژگی های برجسته ورا روبین اخترشناس طرفداری از حقوق زنان و نقش آنها در جامعه علمی جهانی بود. او تنها بانوی فارغ التحصیل رشته اخترشناسی از دانشگاه واسار در سال ۱۹۴۸ به شمار می رود، و اولین زنیست که مشاهدات نجومی را در رصدخانه پالومار انجام داد.

ورا رابین اخترشناس نخستین زن دریافت کننده مدال طلای انجمن اخترشناسی سلطنتی بریتانیا نیز محسوب می گردد. او در دوران فعالیت خود دائماً دختران را به مطالعه علوم تشویق می کرد، و از مؤسسات و نهادهای آموزشی مختلف می خواست تا محدودیت های مربوط به زنان را برطرف سازند (جالب است بدانید تا سال ۱۹۷۵، شرکت در دوره اخترشناسی دانشگاه معتبر پرینستون برای زنان ممنوع بود).

ورا روبین اخترشناس نقش بسزایی در مشارکت بانوان در تصمیم گیری های مهم داشت، و یکی از معدود زنانی بود که برای عضویت در «آکادمی ملی علوم» ایالات متحده انتخاب شد. بدون شک جامعه علمی هیچگاه تلاش های ارزشمند او را از یاد نخواهد برد.

البته ماده تاریک چیزی نیست که عموم مردم با آن آشنا باشند و بسیاری از افراد ورا روبین را با نظرات و طرفداری‌های او از حقوق بانوان در علوم مختلف می‌شناسند. روبین به‌عنوان تنها بانوی موفق به دریافت مدرک لیسانس ستاره‌شناسی از کالج واسار (Vassar College) و اولین زنی که اجازه استفاده از رصدخانه پالومار را داشت، شناخته می‌شود. به‌علاوه او اولین بانویی بود که مدال طلای انجمن نجوم سلطنتی را در یک قرن اخیر دریافت کرد. جالب است بدانید که روبین در زمان حیات خود، دختران را به تحصیل رشته‌های علمی تشویق و با بسیاری از موسسات علمی که برای کادر خود از بانوان استفاده نمی‌کردند، مخالفت می‌کرد. همچنین او از معدود بانوانی بود که به عضو آکادمی ملی علوم آمریکا درآمد.

هر چهار فرزند این دانشمند بزرگ آمریکایی نیز همانند مادر خود در علوم مختلف حرف‌هایی برای گفتن دارند و دختر کوچک او جودیت یانگ (Judith Young)، از همراهان اصلی ورا در کشف توزیع متناسب نور و گاز در کهکشان‌ها بوده است. بدون شک بخش زیادی از پیشرفت علم ستاره‌شناسی به‌خاطر مطالعات و تحقیقات ورا روبین بوده و از دست دادن او، یکی از بدترین اتفاقات سال ۲۰۱۶ است.

منبع : npr

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا