Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

انتشار اولین تصویر از شبکه ماده تاریک که بین کهکشان‌ ها امتداد یافته است

دانشمندان موفق به ایجاد تصویر از شبکه ماده تاریک بین کهکشان‌ها امتداد یافته است ، ماده تاریک Dark Matter نوعی از ماده بوده که فرضیه وجود آن در اخترشناسی و کیهان‌ شناسی ارائه شده ‌است تا پدیده‌هایی را توضیح دهد که به نظر می‌رسد ناشی از وجود میزان خاصی از جرم باشند. اما ایجاد این تصویر ترکیبی از ماده تاریک در واقع بیش از ۲۳ هزار جفت کهکشان بوده که ۴٫۵ میلیارد سال نوری از یکدیگر فاصله دارند . درادامه با میهن پست همراه شوید.

ماده تاریک به طور مستقیم با استفاده از تلسکوپ قابل مشاهده نبوده و نور یا سایر امواج الکترومغناطیسی را به میزان قابل توجهی جذب یا منتشر نمی‌کند. به بیان دیگر ماده تاریک ماده‌ای است که واکنشی نسبت به نور نشان نمی‌دهد.

ماده تاریک نوعی از ماده است که فرضیه موجود آن در اخترشناسی و کیهان‌شناسی ارائه شده‌است تا پدیده‌هایی را توضیح دهد که به نظر می‌رسد ناشی از وجود میزان خاصی از جرم باشند که از جرم موجود مشاهده‌شده در جهان بیشتر است. مادهٔ تاریک به طور مستقیم با استفاده از تلسکوپ قابل مشاهده نیست، مشخصاٌ مادهٔ تاریک نور یا سایر امواج الکترومغناطیسی را به میزان قابل توجهی جذب یا منتشر نمی‌کند. به بیان دیگر مادهٔ تاریک به سادگی ماده‌ای است که واکنشی نسبت به نور نشان نمی‌دهد.
شبکه ماده تاریک
تصویر منتشر شده اخیر از ماده تاریک

و حالا در حالی اولین تصویر از شبکه ماده تاریک توسط دانشمندان ایجاد شده است که آن ها چندین دهه بر این باور بودند که ماده تاریک ماده‌ای است که به دلیل عدم شفافیت تا حد زیادی غیر قابل کشف است. آنها اعتقاد داشتند که این ماده، نور را جذب نکرده و یا بازتاب نمی‌دهد و به عنوان یک پل بین کهکشان‌ها عمل می‌کند.

مایک هادسون ، استاد نجوم در دانشگاه واترلو نیز در خصوص ایجاد تصویر از شبکه ماده تاریک گفته :

تصویر شبکه ماده تاریک در واقع ما را فراتر از پیش بینی‌ های احتمالی و علمی در خصوص این ماده کمتر شناخته شده برده و نشان می‌دهد که ماده تاریک قابل دیدن و اندازه‌ گیری است.

اکنون با انتشار تصویر از شبکه ماده تاریک اثبات شد که ادعای این دانشمندان کاملا صحت داشته زیرا مشخص شد که ماده تاریک مانند یک پل و رابط کهکشان‌ها را به یکدگیر متصل می کند. و البته فراموش نشود که محققان واترلو از یک تکنیک به نام همگرایی گرانشی بسیار ضعیف برای ایجاد این تصویر ترکیبی شبکه ماده تاریک استفاده کرده اند.

منبع   engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا