Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

باریک‌ ترین سیم جهان در دانشگاه استنفورد تولید شد + عکس

باریک‌ ترین سیم جهان در دانشگاه استنفورد در حالی تولید شده است که این سیم با کوچکترین بخش‌های الماس که به عنوان الماسواره شناخته می شود ، ساخته شده است . این سیم می تواند جریان برق با عرض تنها  سه اتم را نیز منتقل کند . برای مشاهده توضیحات بیشتر با میهن پست همراه شوید .

دانشمندان دانشگاه استنفورد طی یک پروژه علمی که ممکن است دنیای آِنده را متحول کند اقدام به ساخت باریک‌ ترین سیم جهان کرده اند . این دانشمندان معتقداند که سیم تولید شده با روش جدید می تواند در لباس های آینده که احتمالا برق تولید خواهد کرد ، ساخت مواد ابررسانا که اتلاف انرژی بسیاری پایینی دارند و دستگاه‌های اپتوالکترونیک کاربرد زیادی داشته باشد .

اما جالب است بدانید که باریک‌ ترین سیم جهان با استفاده از الماسواره تولید شده است . الماسواره‌ها برای اولین بار در نفت چکسلواکی شناسائی و از آن جدا شدند ، ماده ای که در ۱۹۳۳ کشف شد آدامنتانر، معادل یونانی الماسر، نامیده شد.

بنابراین ساختار ملکولی محکم ، پایدار و گران قیمت الماس با افزایش هیدروژن به آن در مقیاس کوچک خواص ویژه ای از خود نشان داد و بعدها با ظهور فناوری نانو گونه هیدروکربنی الماس واره‌ها به عنوان ملکول های بنیادی شهرت ویژه یافت. بعد از آن این ماده در چاههای نفت خلیج مکزیک و سپس خلیج فارس و مخزن گازی خانگیران در استان خراسان در ایران یافت شد. شرکت‌های نفتی بزرگی چون شورون تگزاکو از سال ۲۰۰۵ موفق به سنتز این ماده به صورت مصنوعی شدند.

بنابراین و به دلیل ارزش اقتصادی و کاربردهای بالقوه فراوان این ماده به عنوان آجر ساختاری در تولید بسیاری از مواد شیمیایی و دارویی و استفاده از خواص فیزیکی ویژه آن در کاربری‌های نوری و الکترونیکی در پنج سال اخیر تلاش زیادی در پژوهش‌های مرتب با نفت و منابع هیدروکربوری در دنیا پیرامون چگونگی استحصال و تخلیص این مواد صورت گرفته است.

دانشمندان برای ساخت باریک‌ ترین سیم جهان ملوکول های بسیار کوچک را جداسازی کرده و یک اتم سولفور به هر کدام پیوند دادند ، الماسواره  ها نیز به سولفور متصل شده و در نهایت یون‌ های مس چسبیده و اجزای نانوسیم را ایجاد کردند . نیروی متصل کننده اجزا در این سیم نانو در حقیقت همان نیروی واندروالسی است .

منبع : newatlas

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا