گوناگون

متخصصان خارجی 49 جانباز را از ابتدای سال جاری تاکنون جراحی کرده اند

81224901 5801769

«ایرج عربی» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: با مساعدت معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، هر از گاهی از متخصصان و فوق تخصصان خارجی دعوت بعمل می آید تا جانبازان را در بیمارستان های ساسان و خاتم الانبیا(ص) مورد معاینه و درمان قرار دهند.

وی با بیان اینکه گروه های مختلف جانبازان را پس از شناسایی در فهرست معاینه و درمان پزشکان خارجی قرار می دهیم، گفت: این افراد از چهار طریق شناسایی می شوند.

این مقام مسوول در بنیاد شهید ادامه داد: معرفی افراد توسط پزشکان پایش سلامت که آنها را تحت نظر دارند و معرفی توسط کمیسیون های پزشکی از جمله راه های شناسایی جانبازان است.

به گفته عربی، پزشکان معتمد و تیم های پزشکی اعزامی به استانها نیز از دیگر افرادی هستند که می توانند جانبازان نیازمند به معاینه و درمان توسط پزشکان خارجی را معرفی کنند.

وی با اشاره به وجود کلینیک های تخصصی متعدد نظیر کلینیک درد، تشنج، خانواده و استئومیلیت (عفونت استخوانی) افزود: جانبازان با مراجعه به این مراکز تحت نظر متخصصان قرار گرفته و پس از بررسی، نوع مشکلات برای درمان در فیلد درمانی خود قرار می گیرند.

به گفته عربی، در برخی موارد، جانبازان توسط کلینیک های مزبور برای درمان توسط متخصصان خارجی پیشنهاد و معرفی می شوند.

مدیرکل درمان و توانبخشی بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: زمانیکه جانبازان از حیث نوع بیماری گروه بندی و نیاز به یک متخصص برای درمان آنها احساس شود، ابتدا توسط تیم پزشکی داخلی معاینه و درمان شده در غیر این صورت برای درمان توسط متخصصان خارجی به بیمارستان های یاد شده اعزام می شوند.

** دعوت از متخصصان خارجی با صرفه تر است

عربی دعوت از پزشکان متخصص خارجی را با صرفه تر از اعزام جانبازان به خارج دانست و گفت: ویزیت هر جانباز در خارج از کشور بیش از 30 هزار یورو هزینه در بردارد.

وی ادامه داد: دعوت از متخصصان خارجی با حضور تیم همراه، موجب تبادل اطلاعات آنها با پزشکان کشور شده، ضمن آنکه تیم یادشده می تواند حداقل 15 عمل جراحی را در طول اقامت در ایران انجام دهد.

مدیرکل درمان و توانبخشی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: یکی دیگر از علل اعزام نکردن جانبازان به خارج، ضرورت حضور خانواده در کنار آنها طی مدت عمل جراحی و دوران پس از نقاهت است که تاثیر روحی فراوانی در بهبود این بیماران خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بطور متوسط هر ماه یکی از متخصصان خارجی به ایران سفر می کند، یادآور شد: در صورت اعلام آمادگی استان ها، می توان از متخصصان خارجی برای حضور در مراکز استان دعوت کرد، هر چند این مساله می تواند شرایط درمان و ارائه خدمات به جانبازان بومی را تسهیل کند.

مدیرکل درمان و توانبخشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در برخی موارد نیز تشخیص داده می شود بیماری و مشکل یک جانباز در داخل کشور قابل درمان نیست، از این رو پس از تصمیم در کمیسیون پزشکی، مقدمات اعزام وی به خارج از کشور فراهم می شود.

مدیرکل درمان و توانبخشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 276 نفر توسط متخصصان و فوق تخصصان خارجی ویزیت شدند و 49 مورد عمل جراحی (ستون فقرات، مغز، ریه، ارولوژی و..) توسط این تیم انجام شده است.

وی با بیان اینکه این متخصصان از کشورهای آلمان، انگلیس، هلند

به ایران سفر می کنند، ادامه داد: 43 جانباز توسط پروفسور «مجید سمیعی» جراح مغز و اعصاب از آلمان ویزیت و پلان درمان آنها مشخص شد و پروفسور «والتر اشتوما» جراح مغز و اعصاب از آلمان نیز طی دو سفر در سال گذشته، 48 جانباز را ویزیت و 12 عمل جراحی انجام داد.

** تاکید بر اطلاع رسانی از وضعیت و دشواری های جانبازان

وی با تاکید بر اطلاع رسانی از وضعیت و دشواری های پیش روی جانبازان گفت: باید این به یک فرهنگ تبدیل شود و همه بدانند که جانبازان به خاطر هدفی مقدس و والا و حفظ ارزش های دین از جان خود مایه گذاشتند و شرایط سخت ناشی از جانبازی را تحمل می کنند.

عربی جانبازان را افرادی دانست که برای نظام، دولت، مجلس و همه مردم از هر حزب و گروهی از جایگاه خاصی برخوردار هستند.

به گفته مدیرکل درمان و توانبخشی بنیاد شهید، همه مردم به جامعه ایثارگران عرق خاصی دارند و تلاش هم می کنند تا آنها از حق و حقوق خود دور نمانند.

وی به نقش رسانه ها در زمینه انعکاس مشکلات جانبازان معزز اشاره و اضافه کرد: تعامل و همکاری مطبوعات و خبرگزاری ها با بنیاد شهید برای طرح مسایل جانبازان می تواند به از میان برداشتن بسیاری از موانع پیش روی این افراد کمک کند.

تعداد جانبازان کل کشور 546 هزار و 108 نفر است که از این تعداد 320 هزار و 528 نفر زیر 25 درصد(شامل 59 درصد از جانبازان) و 225 هزار و 580 نفر (شامل41 درصد جانبازان) بیش از 25 درصد جانبازی دارند.

اجتمام ** 1880 ** 1436 ** 1071

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا