Mihanpostپیشنهاد سردبیرسیاسی

از محتوی چمدان های اتمی کشورهای روسیه،آمریکا و فرانسه بیشتر بدانید + عکس

میهن پست – برای آن هایی که دستی بر آتش سیاست دارند حتما واژه چمدان اتمی و یا به عبارتی دیگر کیف اتمی چندان غریب نبوده اما کسانی که اطلاع چندانی در خصوص این چمدان ها ندارند، لازم است بدانند که این چمدان نه لباسی در آن قرار دارد و نه وسایل شخصی سفر شخص خاصی، بلکه این چمدان ها حاوی کلید،داده‌های رمزی و سری لازم جهت صدور فرمان حمله اتمی در آن قرار دارد.

در توضیح بیشتر باید گفت که چمدان اتمی وسیله‌ای است که در آن داده‌های رمزی و سری لازم جهت صدور فرمان حمله با بکار گیری تسلیحات هسته‌ای کشورهای ایالات متحد آمریکا، فرانسه و روسیه، توسط رئیس جمهور نگهداری می‌شود.

این وسیله «کمکی» طی بحران موشکی کوبا در دهه ۱۹۶۰ میلادی، بخاطر نگرانی رئیس جمهور آمریکا جان اف کندی در رابطه با توانایی نسبتاً مطلق صدور فرمان حمله، توسط رئیس ستاد مشترک سه قوا طراحی شد تا اولاً: رئیس جمهور مملکت هر زمان و بدون تلف شدن وقت بتواند فرمان حمله یا دفاع با تسلیحات هسته‌ای را صادر کند «بعلاوه یک نفر دوم که بیش از سه جانشین دارد» و دوما: امرای ارشد ارتش نتوانند سرخود عمل کرده و عامل جنگ هسته‌ای بشوند. در محافل آمریکایی این چمدان را «توپ فوتبال هسته‌ای» یا «کیف مدرسه اضطراری رئیس جمهور» می‌نامند.

در این میان روس ها سه چمدان موازی اتمی دارندکه در این کشور این چمدان‌ها «چگت» نامیده می شوند. اولی در دست رئیس جمهور، دومی در دست رئیس ستاد مشترک سه قوا و سومی در اختیار وزیر دفاع قرار دارد.

در واقع این سری چمدان بخشی از سیسیتم ارتباطات و فرماندهی کل ارتش روسیه «کازبک» است. این نام از نام سیگار برگ مورد علاقه استالین گرفته شده. روسها می‌بایستی الزاماً سه نفره و پشت سر هم فرمان حمله را صادر کنند. در رابطه با سیستم فرانسه هنوز اطلاعات مفیدی در دست نیست و حقیقت موجودیت چنین چمدانی در بریتانیا، خود سری محسوب می‌شود.

در خصوص محتوی این چمدان ها نیر باید گفت که در این چمدان وسایل ارتباط کاملاً امن با یک ماهواره بخصوص، نقشه‌های کشورهای مختلف، سناریوهای مختلف جنگی، آمار احتمالی تلفات در منطقه مورد هدف، رمزهای صدور مجوز حمله و برخی اسرار دیگر جای داده شده‌اند. محتوی چمدانهای سه کشور نامبرده تفاوت چندانی ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا