Mihanpostاقتصادیبانک ها

محمدرضا فرزین:فاز دوم هدفمندی با افزایش سود بانکی تناقض دارد

به گزارش میهن پست – دبیر سابق ستاد هدفمندی یارانه‌ها  گفت:مهمترین شرط موفقیت هدفمندسازی یارانه‌‌ها در کنار سایر شرط‌ها،‌ پذیرش اجتماعی است.

محمدرضا فرزین یادآور شد: یعنی مردم باید ضرورت اجرای طرح را بفهمند و توجیه شوند. به همین دلیل باید با مردم صحبت کرد، اینکه آثار کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت طرح چیست؟ چرا باید الان آن را اجرا کرد؟ و با این کار جلوی چه خطراتی را در آینده می توان گرفت؟

به نقل از فارس فرزین افزود: در این رابطه نه فقط دولت بلکه باید با کارشناسان مختلف صحبت شود چرا که  اظهارات هر کس اثر خود را دارد. تشکل‌ها و گروه‌های مختلف و دانشگا‌هیان و افراد متخصص رشته‌های مختلف باید با مردم صحبت کنند. به همین دلیل ابتدا دولت باید با آنان وارد گفت و گو شود.

دبیر سابق ستاد هدفمندی یارانه‌ها افزود: توجیه طرح کار بسیار مهمی است. اگر مردم بپذیرند این کار از ضرورت‌های پیشرفت کشور است با آن موافق خواهند بود. همه می خواهند کشورشان پیشرفت کند و نگاه بلندمدت را می‌پذیرند.

فرزین تاکید کرد: باید با منطق، استدلال و صادقانه با مردم صحبت شود. من معتقدم یکی از ضرورت‌های اجرای هدفمندی یارانه‌ها همین است.

وی در عین حال تصریح کرد: به نظرم آنچه الان مهم‌تر است سیاست پولی است تا ارزی. افزایش نرخ بهره یک سیاست انقباضی است، چون تقاضای سرمایه گذاری کاهش پیدا می کند.

خبرنگار فارس گفت پرهزینه بودن سرمایه‌گذاری در حال حاضر سبب شده است که در صورت پائین بودن نرخ سود، سرمایه‌ها وارد بازارهای دلالی و سفته بازی می شود.

وی گفت: خیر. کارکرد نرخ سود این است که هزینه فرصت را تعیین می کند و عملا قیمت سایه‌ای پول در کشور است. وقتی نظام بانکی این قیمت را افزایش می‌دهد در تمام کشور و در تمام ارزیابی‌های اقتصادی آن نرخ مبنا قرار می‌گیرد. بدیهی است وقتی نرخ سود را افزایش می‌دهید، اجرای بسیاری از پروژ‌ها با نرخ بازدهی کمتر از آن دیگر اقتصادی نیست.

وی ادامه داد: وقتی آنها اقتصادی نباشند یعنی تعداد کمتری از پروژ‌ها اجرای می‌شوند. اگر هم منابع به بخش دیگری برود با آن نرخ سود کار می‌کند، چرا وقتی شورای پول و اعتبار نرخ سود اوراق مشارکت را از ۲۰ به ۲۳ درصد افزایش داد تمام نرخ‌ها ۳ درصد افزایش پیدا کرد؟

فرزین اظهار داشت: به دلیل اینکه نظام بانکی دید اگر نرخ سود خود را افزایش ندهد پول‌ها به سمت اوزاق مشارکت می‌روند. بنابراین نرخ سود تسهیلات هم افزایش یافت چون هزینه جذب سپرده‌اش بالا رفت. وقتی نرخ سود سپرده‌ افزایش یافت بازارهای موازی هم متناسب با آن نرخ سود خود را افزایش دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا